Toolkit Schrijversbezoek Toolkit docenten VO

Lestips

Komt er een literaire maker, zoals een schrijver, spoken word-artiest, illustrator, graphic novelist, in de les? Bereid het bezoek dan voor met de leerlingen. Zo zorg je ervoor dat de impact van het bezoek zelf het allergrootst is.

Voor het bezoek

 

De basis: minimum-voorbereiding

De basis bestaat uit vertellen wie er op bezoek komt en kennismaken met het werk van de literaire schrijvermaker. Dit zien wij als de minimale stappen in de voorbereiding. 

  • Vertel de leerlingen van tevoren dat er een literaire maker komt en waarom.
  • Wie is de literaire maker? Vertel de leerlingen over het literaire werk en de persoon. Of laat de leerlingen dit uitzoeken en aan elkaar presenteren. Een goed startpunt is de profielpagina op onze site.
  • Introduceer het literaire werk van de maker
    • Introduceer de boeken met de lestip: Covers kijken.
    • Komt er een spoken word-artiest? Vertel de leerlingen wie er komt en laat ze een filmpje met een optreden zoeken, bijvoorbeeld op de profielpagina of op youtube (of vraag de artiest hiernaar).
  • Lezen, lezen, lezen. Hoe meer de leerlingen van tevoren hebben gelezen, hoe meer het bezoek gaat leven voor ze. En hoe groter de impact. Lees onze Vijf leestips om lekker te lezen.
  • Tip: Vraag leerlingen zelf op welke manieren zij het bezoek willen voorbereiden. Dat kan zowel praktisch als inhoudelijk zijn. 

Voor iets meer tijd

Met nog meer voorbereiding kun je meer de diepte in. Je leerlingen werken zo aan bijvoorbeeld aan literair begrip, gespreks- en onderzoeksvaardigheden. Ook het schrijversbezoek zelf kan dan meer de diepte in, omdat de leerlingen zich hebben verdiept in het werk van de literaire maker. 

Voorbereidingstips van de auteur

Sommige literaire makers hebben voorbereidingstips bij hun boeken. Deze staan vaak op de profielpagina. Staan ze daar niet, dan kun je de auteur erom vragen tijdens het contact met de auteur voorafgaand aan het bezoek

Praten over literatuur

Praten over literatuur zorgt voor verdieping en meer literair begrip. Leerlingen leren om hun leeservaring onder woorden brengen, te luisteren naar de ervaringen van klasgenoten en daar open op te reageren. Lees hier onze lestips

Op onderzoek

Bij de lestip: Op onderzoek! verzamelen de leerlingen de beste, meest inhoudelijke vragen. Ze zoeken zelf het antwoord op de vragen en oefenen zo hun onderzoeksvaardigheden. De beste vragen kunnen de leerlingen tijdens het bezoek aan de schrijver stellen. 

Online lesmateriaal/brononderzoek

Voor brugklassers hebben we twee online thematische lesprogramma’s. Ze leren research te doen, net als een schrijver. 
De nieuwsgierige schrijver: over verschillende onderwerpen uit de biologie, aardrijkskunde én geschiedenis, zoals wolven en Rembrandt.
Auteurs voor Vrijheid: Tweede wereldoorlog en vrijheid


Na het bezoek

Onze tip: geef verwerkingsopdrachten/opdrachten voor verslagen etc. het liefst na het schrijversbezoek. Leerlingen kunnen meer inhoud verwerken en eventuele weerzin tegen opdrachten heeft geen invloed op het bezoek zelf.

Napraten

Bespreek het bezoek na met de leerlingen. Was het wat ze ervan hadden verwacht of juist heel anders? Wat vonden ze ervan? Een paar mogelijke vragen: 

  • Hebben ze vragen gesteld, was er een interview en hoe vonden ze dat? 
  • Kijken ze anders naar een boek/het onderwerp, nu de schrijver erover heeft verteld?
  • Wat heeft ze verrast?
  • Was er iets wat ze niet begrepen, maar nu wel? Of hebben ze nu juist vragen?
  • Tijdens het bezoek hebben ze misschien ervaringen en meningen uitgewisseld – had iedereen dezelfde mening of ervaring of juist verschillend? Hoe kijken ze daarop terug?
  • Over welke onderwerpen willen ze meer weten? 
  • Hebben ze nieuwe boeken ontdekt? Willen ze daar meer over weten?
Creatieve werkvormen

Hebben de leerlingen en de auteur een workshop gedaan? Of werkten ze al voor het bezoek aan een schrijfopdracht of andere creatieve opdracht? Plan dan tijd in zodat de leerlingen het na het bezoek kunnen afmaken. Bedenk (met de leerlingen) een manier om het af te ronden, bijvoorbeeld een voorlees- of performanceactiviteit of een moment voor feedback op elkaars werk. 
Kijk hier voor andere ideeën voor een creatieve verwerkingsopdracht, eventueel samen met vakken als Beeldende vorming, drama, CKV of Techniek.

Lezen

Uit onderzoek blijkt dat een auteursbezoek de leesmotivatie aanwakkert. Geef leerlingen dus hiervoor de tijd en zorg dat boeken beschikbaar blijven.  
Kijk ook bij de Blijven lezen-tips!