Wat voor boeken heeft de schrijver gemaakt? Laat een paar boeken zien die de auteur voor de doelgroep heeft geschreven. Dat kan ook door de covers op het smartboard te tonen. Zie voor titels en soms covers of booktrailers de profielpagina.
Laat de leerlingen rustig kijken en nodig ze dan uit hun eerste indruk te delen. Wat zijn het voor boeken? Over welk boek willen zij meer weten? Komen de reacties niet meteen? Help het gesprek eventueel op gang met onderstaande vragen.
- Welk boek valt het meest op? Hoe komt dat? Door de titel of de vormgeving? Hoe is de sfeer van de voorkant? Wat zou het voor boek zijn, waar gaat het over?
- Maakt de schrijver steeds dezelfde soort of juist heel verschillende boeken?
- Horen er boeken bij elkaar? Waaraan zie je dat? Lijken de titels op elkaar? Zijn het dezelfde personages?
- Welke voorkant spreekt leerlingen het meest aan? Welk boek lijkt de leerlingen leuk om te gaan lezen? En welk boek wil je zelf lezen?
Reageren op elkaar mag! De leerlingen merken zo dat iedereen iets anders opvalt en dat je een andere (lees)voorkeur kunt hebben dan je klasgenoot. Door te luisteren naar de argumenten van hun klasgenoten kijken ze misschien wel met nieuwe ogen naar de covers. En zo leren ze ook hun eigen mening onder woorden te brengen.
Geef de leerlingen daarna de kans om de boeken in het echt te bekijken. Hiervoor moeten de boeken dus in de klas zijn (of geleend worden via de Online Bibliotheek). Is nog niet iedereen enthousiast gaan lezen? Ga dan verder met Vijf tips om lekker te lezen.
Tip: een variant is de werkvorm Boekencircuit. In dit filmpje van Kunst van Lezen wordt het uitgelegd voor PO, maar de vorm is ook geschikt voor VO.
Tip: Wil je later verder gaan met “Never judge a book by its cover”? Laat de leerlingen hun eerste indrukken kort opschrijven, bijvoorbeeld met steekwoorden of in een mind map. Dan hebben ze straks een geheugensteuntje.