Toolkit Schrijversbezoek Toolkit docenten VO

Vijf tips om lekker te lezen

1) Lees voor!

Voorlezen is een van de krachtigste manieren van leesbevordering. Een heel boek voorlezen is niet haalbaar, maar wat kan er wel? 

  • Een afgeronde tekst, bijvoorbeeld een verhaal of gedicht. 
    • Het begin van het boek:
    • De eerste zin of alinea van meerdere boeken. Smaakt het naar meer? Laat leerlingen dan stemmen uit welk boek je een langer fragment gaat voorlezenvoorleest. 
  • De eerste bladzijde
  • Een fragment. Steeds meer auteurs plaatsen digitale leesfragmenten op hun auteursprofiel. Vraag de auteur anders tijdens het voorbereidingsgesprek om een goed fragment. 

Tip: Filmpje Interactief voorlezen vergroot taalvaardigheid en leesplezier - Leraar24 (scrol naar onderaan de pagina). 

2) Vertel en inspireer 

Breid het voorlezen uit met vertellen over een boek. Dat hoeft  geen diepgravende analyse te worden: laat het boek zien, vertel dat die schrijver op bezoek komt, lees de achterkant of de eerste paar bladzijdes voor ... Stop op het moment dat de leerlingen denken: hoe gaat het verder? Zijn ze al nieuwsgierig geworden?

3) Lezen tijdens de les 

Geef de leerlingen gelegenheid om tijdens de les te lezen. Tip: lees zelf ook mee. Zien lezen doet lezen … Zo zien de leerlingen dat je de voorbereiding en het komende schrijversbezoek zelf ook belangrijk vindt. 


4) Boeken-speeddate

Laat leerlingen met elkaar boeken-speeddaten. Hiervoor moeten ze verschillende boeken van de schrijver hebben gelezen. In tweetallen vertellen de leerlingen elkaar een of twee minuten over een boek van de schrijver. Het gaat er niet zozeer om waar het boek over gaat, maar wat de leerling ervan vond. Als de andere leerling het boek nog niet heeft gelezen, luistert die en besluit of hij dat boek ook wil lezen.
N.B. Hebben leerlingen wel hetzelfde boek gelezen? Ga dan naar de lestips over praten over boeken. 

5) Leerlingen lezen voor

Doet de klas mee met een voorleeswedstrijd als Read2me? De voorbereiding daarvoor kun je goed combineren met het voorbereiden van een schrijversbezoek. Leerlingen kiezen een fragment om voor te lezen, oefenen dat eerst voor zichzelf en daarna voor een klasgenoot. Het voorlezen voor de hele klas kan voor of juist na het bezoek van de schrijver. 

Tip: Flyer 25 werkvormen leesbevordering voor het voortgezet onderwijs | Lezen in het vmbo