Toolkit Schrijversbezoek Toolkit docenten VO

Lestip: op onderzoek

Waar haalt de auteur inspiratie vandaan? Leerlingen zijn nieuwsgierig naar het beroep en de boeken van de literaire maker! Bij deze lestip verzamelen de leerlingen de beste, meest inhoudelijke vragen. Ze proberen zelf antwoord te vinden op de vragen en oefenen zo ook hun onderzoeksvaardigheden. Blijven er vragen over? De beste vragen kunnen de leerlingen tijdens het bezoek aan de schrijver stellen.

Alle vragen verzamelen

Zodra je hebt verteld dat er een schrijver komt, zullen leerlingen vragen stellen. Vragen kunnen natuurlijk ook tussendoor naar boven komen of aan de hand van de andere lestips. Zorg ervoor dat alle vragen verzameld worden, bijvoorbeeld in een gezamenlijk document of in een mindmap. Stimuleer de leerlingen om de vragen onder te brengen onder categorieën, zoals vragen over wat voor boeken de auteur schrijft, over een specifiek boek, over het proces van schrijven en boeken maken of over het leven van een literaire maker. 

Tip: plan ook een vraag-verzamelmoment in als leerlingen al wat van de auteur hebben gelezen. 

Zoek de antwoorden!

Weet een leerling het antwoord?
Vragen zijn leuk, antwoorden nog leuker! Misschien weten klasgenoten het antwoord al, maar er blijven vast nog vragen onbeantwoord. Verdeel deze over de leerlingen/groepjes. De jacht op antwoorden kan beginnen! 

Waar kunnen leerlingen zoeken? 

  • Boeken van de auteur, denk ook aan de voorkant, achterkant, flapteksten, nawoord. 
  • Site of social media van de literaire maker zelf
  • Het profiel van de literaire maker op de website van de Schrijverscentrale  (foto’s, filmpjes, links)
  • Site van de uitgeverij
  • Recensiesites
  • Lezersrecensies: Hebban, Goodreads, boekblogs, booktok
  • Scholieren.com, Lezen voor de lijst

Informatie beoordelen en delen

Wat te doen als informatiebronnen elkaar tegenspreken? Bespreek met de leerlingen waar dat aan kan liggen. Zochten de leerlingen tijdgebonden informatie zoals de leeftijd van de auteur of het aantal boeken? Is de ene site recenter bijgewerkt of betrouwbaarder? Hoe kunnen leerlingen dit beoordelen? Is er een andere manier om die informatie te achterhalen? De leeftijd van de auteur kunnen ze ook zelf uitrekenen als ze het geboortejaar weten te vinden. 

Heeft een groepje het antwoord op de vraag gevonden? Dan delen de leerlingen dat met de klasgenoten: vertellen voor de klas, de mindmap of het gezamenlijk document aanvullen.

Daarna kunnen ze eventueel een nieuwe vraag oppakken.

De beste vragen voor de schrijver

Zijn er vragen waar geen antwoord op is gevonden? Dat is mooi, want die vragen kunnen de leerlingen aan de literaire maker stellen als die op bezoek is. 

Stel met de leerlingen een top drie of top vijf samen van vragen waar ze het liefst antwoord op willen. Goede kans dat dit de meest inhoudelijke en originele vragen zijn. De vragen waar je ook de auteur mee verrast! 

Tip: spreek met de leerlingen af wie de vragen gaan stellen als de schrijver er is. 

Na het bezoek

De literaire maker is op bezoek geweest en heeft heel veel vragen beantwoord. Wat zijn de leerlingen te weten gekomen? Kunnen ze de vragen nu allemaal beantwoorden?