Toolkit Schrijversbezoek Toolkit docenten VO

Onderzoek: "Schrijver in de klas maakt lezen leuker"

Schrijversbezoeken motiveren leerlingen om (meer) te lezen, blijkt uit het onderzoek “Dichter bij de schrijver, dichter bij lezen” (gepubliceerd in 2018) uitgevoerd in opdracht van de Schrijverscentrale en Stichting Lezen. Welke effecten heeft een schrijversbezoek op het lezen van middelbare scholieren? 

Meer leesplezier en begrip

Een schrijver in de klas maakt lezen leuker. Ontmoetingen tussen schrijvers en leerlingen maken literatuur zichtbaar en tastbaar. Schrijvers vertellen over hun creatieve proces en zorgen er met hun verhalen voor dat het boek voor de leerlingen tot leven komt. Uit het onderzoek bleek dat leerlingen het leuk om een schrijver in het echt te ontmoeten. Ook ziet 94% van de docenten dat leerlingen het schrijversbezoek leuk vonden. 

De allerbelangrijkste opbrengst van schrijversbezoeken is een hogere leesmotivatie. Leerlingen worden nieuwsgierig en krijgen zin om meer boeken te lezen (30% leerlingen, 60% leerkrachten). 

Ook het literair begrip neemt toe door een schrijversbezoek. Docenten meldden dat ze merken dat de leerlingen door het schrijversbezoek de boeken beter begrijpen (65%) en aan het denken worden gezet (70%). 

De Schrijverscentrale helpt: succesfactoren

Uit het onderzoek blijkt de keuze van de schrijver van groot belang: die moet passen bij de leeftijd en belevingswereld van de leerlingen. De Schrijverscentrale is gespecialiseerd in advies bij het kiezen van een schrijver. Dat wordt gewaardeerd: leerkrachten lieten weten dat de bezoekende schrijver goed aansloot aan bij de belevingswereld (97%) en de leeftijd van de leerlingen (94%).

Wat maakt een schrijversbezoek nog effectiever? Belangrijke succesfactoren zijn een ruim boekenaanbod voor de leerlingen, inhoudelijke voorbereiding en de mogelijkheid om de auteur vragen te stellen. Deze Toolkit helpt u deze succesfactoren te realiseren. 

Onderzoek

Het onderzoek “Dichter bij de schrijver, dichter bij lezen” is uitgevoerd door Oberon en Lisanne Bos onder supervisie van Natascha Notten (Radboud Universiteit), in opdracht van De Schrijverscentrale en Stichting Lezen. Het combineert een internationaal literatuuronderzoek met een onderzoek onder Nederlandse organisatoren, docenten, leerlingen en schrijvers. 
Lees zelf het onderzoeksrapport

Over Stichting Lezen

Stichting Lezen zet zich in voor een omgeving die kinderen en jongeren de kans biedt om het plezier in lezen te ontdekken en te blijven ontwikkelen. Zodat ze kunnen uitgroeien tot blijvende lezers. Om dat te bereiken stemmen ze activiteiten op het gebied van leesbevordering en literatuureducatie op elkaar af en ondersteunen ze vernieuwende initiatieven, methodieken en instrumenten. Ook stimuleren zij onderzoek en verspreiden ze onderzoeksresultaten op dit gebied. Zie ook Stichting Lezen/voortgezet onderwijs.