Een vrouwelijke ridder, twee tovenaars die trouwen, meer dan honderd bijzondere vrouwen en een meisje dat alleen naar Ghana reist. Deze boeken staan vol personages waar voor ieder kind wel iets in te herkennen is, maar ook vol verhalen die zicht geven op een andere wereld.
Boeken zijn een goede manier om in het kader van burgerschapsvorming onderlinge verschillen en overeenkomsten te ontdekken met kinderen. Hieronder vind je boekentips om diverse aspecten van identiteit en diversiteit bespreekbaar te maken in groep 4, 5 en 6.
Nog leuker is het om de schrijver of illustrator in de klas uit te nodigen. Hij of zij kan vertellen over het boek, in gesprek gaan met de kinderen of leuke spel-, schrijf- en tekenopdrachten doen. De schrijvers en illustratoren in dit artikel kun je eenvoudig uitnodigen via De Schrijverscentrale.
Meer weten? Klik op de links van de schrijvers of illustratoren om meer te zien over hun boeken en bezoeken. Kijk ook op onze speciale pagina over burgerschapsvorming met informatie en tips.
Janneke Schotveld schreef meerdere boeken vol moderne sprookjes waarin de karakters divers zijn en de verhalen aansluiten bij deze tijd. De dappere ridster vond ze zo’n leuk karakter dat die haar eigen boek kreeg. Deze ridster is een stoere meid die in harnas en op een racefiets het land door gaat om onrecht te bestrijden. Lees ook De kikkerbilletjes van de koning en andere sprookjes en Het kattenmannetje en andere sprookjes.
Over het bezoek: Janneke Schotveld vertelt over en leest voor uit Avonturen van de dappere ridster en gaat met de kinderen in gesprek over dapper zijn. Wat is dat eigenlijk, dapper zijn. Wie is er wel eens dapper geweest? Ook vertelt ze hoe een boek gemaakt word, hoe je op ideeën komt en maakt ze samen met de kinderen een nieuw verhaal.
Milja Praagman vertelt over het illustreren van Avonturen van de dappere ridster. Ze zal erbij tovertekenen. De kinderen mogen raden wat zij tekent, maar dan verandert de tekening en is het toch altijd weer iets anders dan je had gedacht. Eventueel te combineren met een interactieve workshop tovertekenen, waarbij de kinderen zelf iets gaan tekenen dat verandert.
Victorine wordt gepest op school, zo erg dat ze zelf gelooft wat de pesters zeggen. De zomervakantie brengt rust: ‘Niemand die iets van mij vond. Ook ikzelf niet.’ Als ze weer naar school gaat, is dat als een zelfverzekerd meisje dat blij is met wie ze is.
Over het bezoek: De auteur leest het prentenboek voor en wisselt met de kinderen van gedachten over het verhaal. Wat zouden zij Victorine aanraden om te doen? Herkennen zij zelf wat Victorine meemaakt en voelt? In een groepsgesprek komen ervaringen van de kinderen aan bod en opperen zij zelf ideeën voor een fijne klas waarin ieder kind mag zijn wie hij/zij is.
Roa is een stoere prinses die prima ook een ridder kan zijn. Pim Lammers schreef drie boekjes over ridder Roa waarin tovenaars met elkaar trouwens en diversiteit vanzelfsprekend is. De serie is voor beginnende lezers met leesniveau AVI M5.
Over het bezoek: Tijdens een klassenbezoek leest Pim voor uit zijn sprookjes over Ridder Roa en gaat hij in gesprek met de klas: kunnen meisjes ook ridder worden? En kunnen twee ridders trouwen? Dankzij Pims boeken leren kinderen hoe belangrijk het is om jezelf te zijn en hoe mooi (én divers) liefde is. Hierna schrijven de kinderen hun eigen moderne sprookje. Natascha leest voor en laat zien hoe ze de boeken heeft geïllustreerd. Met een bijzondere collagetechniek maken de kinderen een portret van zichzelf als trol. Waaraan kunnen we zien dat jij deze trol bent? Wat zijn jouw kenmerken? Spannend om over na te denken, en leuk om in elkaar te knutselen.
Mylo raakte geinspireerd door het boek ‘We moeten allemaal feminist zijn’ van de Nigeriaanse auteur Chimamanda Ngozi Adichie. In dat boek staat wat het betekent om vandaag de dag feminist te zijn. Ze bewerkte de tekst van het boek en maakte er tekeningen bij zodat jonge kinderen ook kunnen leren over dit onderwerp.
Over het bezoek: Mylo Freeman gaat in gesprek met de kinderen over hoe zij over de stellingen uit het boek denken. Tijdens een tekenworkshop maken de ze een tekening van een vrouw in een typisch ‘mannenberoep’ en andersom.
Ellis is gek op popcorn. Op een dag krijgt een van de maiskorrels in de magnetron armen en benen en hij kan praten. Bob Popcorn brengt Ellis behoorlijk vaak in de problemen met zijn driftbuien en onstilbare honger. In dit grappige boek voor beginnende lezers is diversiteit een vanzelfsprekendheid, zo heeft Ellis twee vaders die badeendjes ontwerpen en verkopen. Inmiddels zijn er meerdere delen verschenen.
Over het bezoek: Als Bob Popcorn boos wordt, ontploft hij en verandert hij in een grote popcorn. Maranke Rinck leest voor uit het verhaal. Daarna onderzoekt ze met de kinderen via een Bob Popcorn Quiz of zij wel eens ontploffen. Welke smaak zouden zij hebben als ze popcorn zouden zijn? Welke smaken zitten er allemaal in de klas?
Martijn van der Linden leert ze (live of via een filmpje) hoe hij Bob Popcorn tekent, zodat ze daarna hun eigen maiskorrel vriend kunnen ontwerpen. Als de leerkrachten popcorn regelen, mogen de kinderen zelfs tekenen op een echt popcornbakje, dat daarna wordt gevuld.
Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes is een boek vol (voorlees)verhalen over bijzondere Nederlandse vrouwen van vroeger en van nu die allemaal op hun eigen manier uitblonken (of nog steeds uitblinken). Aan dit boek werkte wel 45 illustratoren mee waarvan de volgende zijn uit te nodigen via De Schrijverscentrale: Djenné Fila, Gertie Jaquet, Lisa van Winsen, Mylo Freeman
Over het bezoek: Astrid Sy praat met meisjes en jongens over het belang van rolmodellen, wie inspireert je en waarom? En herken je jezelf in voorbeelden uit boeken en films? Ze geeft voorbeelden van rolmodellen uit het boek en daarbuiten. Ook kan ze een (schrijf)workshop geven over het thema identiteit.
Djenné Fila leest voor uit de bundel en neemt je op enthousiaste wijze mee in haar tekenproces. Ze koppelt dit aan een illustratieworkshop over identiteit en het zelfportret. Want hoe leg je iets van jezelf in een tekening of portret? Aan het eind van de les heeft iedereen een portret dat zo in het boek zou kunnen staan.
Lisa van Winsen doet een kleine workshop ‘teken jouw eigen fantastische haar!' Met behulp van kleurplaten met een basisfiguur geven kinderen hun persoonlijke en creatieve draai aan hun kapsel.
Gertie Jaquet laat de kinderen op een speelse en creatieve manier kennis maken met het onderwerp identiteit. Ze geeft een stempelworkshop waar kinderen zichzelf in hun ideale wereld kunnen stempelen. De stempels heeft Gertie speciaal voor dit doel gemaakt.
Najiba Abdellaoui leest voor uit het boek en gaat met de leerlingen in gesprek over waar verhalen vandaan komen. De leerlingen gaan ook aan de slag met hun eigen verhaal en fantasie. Najiba is voor schooljaar 2021-2022 al volgeboekt. Voor schooljaar 2022-2023 is zij wel weer te boeken.
De Ghanese vader van Esi is al lang geleden overleden. Als Esi hoort dat haar moeder bang is om alleen te blijven, besluit ze om haar moeder een handje te helpen. Voor haar veertigste verjaardag wil ze een nieuwe man voor haar moeder vinden. Esi vertrekt in haar eentje naar Ghana want Ghanese mannen zijn volgens haar moeder de leukste. Een spannend avontuur voor kinderen vanaf 7 jaar.
Over het bezoek: Robert van Dijk leest een stukje voor en praat met kinderen over wat het woord ‘identiteit’ betekent.
Boaz is op zoek naar zichzelf: hoe kun je je als dansliefhebber staande houden als alle jongens die je kent voetballen? In Droomkoffer beschrijft Charlotte Doornhein de dromen, wensen, tegenslagen en successen van jonge dansers op weg naar roem. Ze schreef het boek samen met choreograaf Shaker en sprak met negen talentvolle jonge dansers. Hun onzekerheden, positieve en negatieve ervaringen en andere dansverhalen zijn in dit boek verwerkt. Charlotte maakte ook boeken over Brazilië en Curaçao, in 2014 schreef ze het Arubaanse kinderboekenweekgeschenk.
Over het bezoek: Tijdens een klassenbezoek gaan de leerlingen in gesprek met auteur Charlotte Doornhein over hun eigen blunders en toekomstdromen. Met als boodschap: volg je hart en durf te dromen. Jouw droom kan werkelijkheid worden. Het bezoek wordt afgesloten met een heuse dance battle! Charlotte heeft ook een programma rondom identiteit bij haar boek Samoerai training in Brazilië.