Toolkit Schrijversbezoek Toolkit leerkrachten PO

Voor het bezoek: lestips

We hebben zes lestips voor je gemaakt. Welke past het best bij jouw groep en je leerdoelen? Hieronder lees je aan welke kerndoelen je werkt met deze lestips. Op de pagina Kerndoelen lees je welke kerndoelen je bovendien bereikt met het hele traject (voorbereiden van) het schrijvers- of illustratorbezoek. 

 

De eerste indruk

Introduceer de boeken bij de leerlingen en wakker hun nieuwsgierigheid naar de bezoekende schrijver/illustrator aan.
kerndoelen 2 en 3. 

Vijf tips om lekker te gaan lezen

Stimuleer de leerlingen om te lezen en over hun leeservaringen te praten.
kerndoelen 2 en 3. 

Op onderzoek

De kinderen bedenken vragen en gaan zelf op onderzoek uit. De allerbeste vragen bewaren ze voor het bezoek.
kerndoelen 2, 4 en 7. 

Creatief! 

Creatieve manieren om met een gelezen boek aan de slag te gaan.
kerndoel 54.

Online lesprogramma: De nieuwsgierige schrijver 

Leerlingen van groep 7-8 ervaren hoe het is om research te doen, net als een echte schrijver. Met verschillende onderwerpen uit de biologie, aardrijkskunde én geschiedenis, zoals wolven en Rembrandt.
kerndoelen 2, 4, 7 en 54.

Online lesprogramma: Auteurs voor Vrijheid

Leerlingen van groep 7-8 doen research en schrijven over de Tweede Wereldoorlog en vrijheid.
kerndoelen 2, 4, 7 en 54. 

 

Omschrijving kerndoelen

kerndoel 2: De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.

kerndoel 3: De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.

kerndoel 4: De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen.

kerndoel 7: De leerlingen leren informatie en meningen te vergelijken en te beoordelen in verschillende teksten.

kerndoel 54: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.