Toolkit Schrijversbezoek Toolkit leerkrachten PO

Lestip: De eerste indruk

Weten de leerlingen al van het schrijversbezoek? Als je vertelt dat de kinderen een schrijver/illustrator gaan ontmoeten, kun je op het digibord het beeldmateriaal laten zien dat op het auteursprofiel staat. Daar staan in elk geval een of meer foto’s van de auteur op. Soms vind je er ook filmpjes en boekcovers. 

Daarna kan het lezen beginnen! Om de leerlingen een beetje op te warmen, kun je beginnen met de les “De eerste indruk: Covers kijken”. Of die eerste indruk klopt, kunnen leerlingen vertellen bij “Never judge a book by its cover”. Die opdracht kan je doen als twee of meer leerlingen hetzelfde boek hebben gelezen. 
 

1) De eerste indruk: Covers kijken

Wat voor boeken heeft de schrijver/illustrator gemaakt? Laat op het digibord een paar boeken of covers zien voor deze doelgroep. (Zie voor titeltips, leeftijdsindicatie en covers het auteursprofiel op de site van de Schrijverscentrale.) 

De leerlingen bekijken de boeken; je moedigt ze aan te reageren. Wat valt ze op? Komen de reacties niet meteen? Help het gesprek eventueel op gang met onderstaande vragen.

Over covers en verwachtingen
  • Valt een van de boeken op? Hoe komt dat? Door het plaatje op de voorkant of de titel?  Zijn de figuren op de voorkant blij, boos, verdrietig? Waarover zou dat boek gaan?
  • Maakt de schrijver steeds dezelfde soort boeken? Of maakt de schrijver juist heel verschillende boeken?  (Als ze het woord ‘genre’ nog niet kennen kunt u ook voorbeelden geven: actieverhalen, sprookjes, weetjesboeken, sportboeken, liedjesboeken, moppenboeken… )
  • Horen er boeken bij elkaar? Waaraan zie je dat? Lijken de titels op elkaar? Zijn het dezelfde figuren? 
  • Welke voorkant vinden jullie het grappigst/spannendst/interessantst? Welk boek lijkt de leerlingen leuk om te gaan lezen? En in welk boek wil je zelf gaan lezen?
  • De antwoorden hangen uiteraard af van de leeftijd van de kinderen. Jonge kinderen hebben het waarschijnlijk over grote en kleine boeken. Ze zeggen: “Het gaat steeds over een agent” of “Alle boeken gaan over dieren”. Oudere kinderen zien misschien dat de schrijver meer boeken over hetzelfde vriendengroepje schreef of herkennen het genre aan de hand van de voorkant.  

Reageren op elkaar mag! De kinderen merken zo dat iedereen iets anders opvalt en dat je een andere (lees)voorkeur kunt hebben dan je buurman. Zo leren ze uit te leggen waarom ze iets denken. Door te luisteren naar de argumenten van hun klasgenoten gaan ze misschien wel anders kijken naar de covers. 

Lekker gaan lezen

Geef de kinderen daarna de kans om de boeken verder te bekijken of te gaan lezen. Is nog niet iedereen enthousiast gaan lezen? Ga dan verder met Vijf tips om lekker te gaan lezen.

Tip: wil je later verder gaan met “Never judge a book by its cover”? Laat de leerlingen hun eerste indrukken kort opschrijven (of doe dat voor hen), bijvoorbeeld met steekwoorden of in een mind map. Dan hebben ze straks een geheugensteuntje.

Tip: een variant is de werkvorm Boekencircuit, zoals uitgelegd in dit filmpje van Kunst van Lezen
 

2) De eerste indruk: Never judge a book by its cover

Hebben twee of meer leerlingen een boek van de auteur uit? Dan is het tijd om de eerste boek-indrukken er weer bij te pakken. Als de hele groep het boek gelezen heeft, kunt u een groepsgesprek met ze voeren. Zijn het er een paar, dan kunnen ze met elkaar in gesprek. Houd het boek en de aantekeningen van de eerste indruk erbij. 

Onderstaande vragen kunnen het gesprek op gang brengen. Doel is dat leerlingen hun mening over het boek vergelijken met hun eerste indruk. Ze merken daardoor waarschijnlijk ook dat klasgenoten een andere mening over een boek kunnen hebben. 

Een paar vragen om het gesprek op gang te brengen: 

  • Weet je nog wat je van de voorkant dacht? Leek het boek je grappig/spannend/verdrietig? Je hebt nu het boek gelezen. Vond je het boek inderdaad grappig/spannend/verdrietig?
  • Waar ging het boek over? Had je dat verwacht?
  • Zijn de figuren op de voorkant de hoofdpersonen? 
  • Leken de figuren op de voorkant je eerst blij, boos, verdrietig? Klopt dat met het verhaal?
  • Liep het verhaal/was het boek zoals je verwachtte? Of ging het heel ergens anders over? 
  • Heb je iets nieuws geleerd door het boek?
  • Je hebt het boek nu gelezen. Klopt de titel? En de voorkant? 
  • Begreep je alles in het boek? Of wil je de schrijver er een vraag over stellen?
  • Zou je het boek aanraden aan iemand anders? Waarom wel of niet?
  • Wil je meer lezen over deze personen? Of een ander boek van de schrijver die komt?