Een boek gaat soms nog meer leven als je er creatief mee bezig bent. Daarom: tips voor creatieve opdrachten rondom boeken.
De auteur heeft vaak zelf een creatieve opdracht. Deze staat meestal op het auteursprofiel op de site van de Schrijverscentrale. De auteur kan het ook mailen aan de coördinator, of bij zijn bezoek achterlaten.
- Schrijf een boekentip voor andere kinderen (of ouders en leerkrachten!).
- Speel een boekscène na.
- Maak een gerecht uit het boek.
- Teken de hoofdpersoon als hij blij, verdrietig, boos is.
- Schrijf een brief aan de hoofdpersoon.
- Bedenk met de groep een andere titel voor het boek.
- Verzin een ander einde voor het boek.
- Doe een raadspel: neem een hoofdpersoon in gedachten en laat de leerlingen raden wie het is. U mag alleen met ja of nee antwoorden.
- Maak een plattegrond van de buurt waar het verhaal speelt.
- Organiseer een tentoonstelling met de resultaten van de creatieve opdrachten. Dat kan in het lokaal, de gangen of bij een samenwerkingspartner zoals de bibliotheek of boekhandel.
Tip: Meer (o.a. creatieve) lesideeën rondom kinderboeken vind je in het Werkvormenboek Leesbevordering (auteur: Tanja de Jonge).
Na het bezoek
- Laat je de kinderen een reactie op het bezoek schrijven, tekenen of knutselen? Mail het naar de auteur en deel het met de ouders. Bijvoorbeeld een tekeningenverslag of een ‘journalistiek artikel’ in de nieuwsbrief of op de groepspagina.
- Werkten de kinderen tijdens het bezoek aan een schrijfopdracht of andere creatieve opdracht? Plan tijd in zodat de leerlingen na het bezoek daarmee verder kunnen gaan.