Toolkit Schrijversbezoek Toolkit leerkrachten PO

Lestip: Op onderzoek

Kinderen vragen een schrijver soms het hemd van het lijf. Ze zijn nieuwsgierig naar het beroep en de boeken van de schrijver! Het schrijversbezoek kan daarom een mooie aanleiding zijn om te werken aan de onderzoeksvaardigheden van de leerlingen. Op welke vragen kunnen de leerlingen zelf antwoord vinden? De vragen die overblijven, kunnen de leerlingen tijdens het bezoek aan de schrijver stellen.

 
Alle vragen verzamelen

Vertel de kinderen een paar weken van tevoren dat er een schrijver komt en wie dat is. Wat willen de kinderen weten van een schrijver? Komen er vanzelf al vragen naar boven? Stimuleer ze zelf vragen te bedenken en in een categorie onder te brengen, zoals wat voor boeken de auteur schrijft, over de inhoud van een specifiek boek, over het proces van schrijven en boeken maken en over het leven van een schrijver. 

Tip: plan ook een vraag-verzamelmoment in als leerlingen al boeken van de auteur hebben gelezen. 


Mindmap

Verzamel de vragen van de leerlingen in een mindmap. Dat kan online, op het digibord, of op een groot vel papier dat leerlingen aan het themaprikbord kunnen hangen. Zijn er vragen gesteld waar klasgenoten al antwoorden op wisten? Vul deze antwoorden dan in op de mindmap. Of maak een nieuwe voor de antwoorden.  

 

Zoek de antwoorden!

Vragen zijn leuk, antwoorden nog leuker! Welke vragen zijn nog onbeantwoord? Verdeel de leerlingen in groepjes en geef ze een vraag. De jacht op antwoorden kan beginnen! 

Waar kunnen leerlingen gaan zoeken? Te beginnen in de boeken van de auteur! Wat staat er op de voorkant en achterkant? In sommige boeken staat informatie over de auteur en de illustrator, soms over het ontstaan van het boek. Dat staat dan vaak achterin het boek. 

Verder is online natuurlijk veel te vinden. Bijvoorbeeld op de sites van de: 

 

Informatie beoordelen en delen

Wat te doen als bronnen elkaar tegenspreken? Dat kan natuurlijk gebeuren. Bespreek met de leerlingen waar dat aan zou kunnen liggen. Is de ene site betrouwbaarder dan de andere? Waar kunnen ze dat zien? Zochten de leerlingen tijdgebonden informatie zoals de leeftijd van de auteur of het aantal boeken? Welke site is dan het laatst bijgewerkt? Is er ook een andere manier om die informatie te achterhalen? De leeftijd van de auteur kunnen ze ook zelf uitrekenen als ze het geboortejaar weten te vinden. 

Heeft een groepje het antwoord op de vraag gevonden? Dan delen de leerlingen dat met de klasgenoten: vertellen voor de groep en de mindmap aanvullen. Daarna kunnen ze eventueel een nieuwe vraag oppakken.

 

De beste vragen voor de schrijver

Zijn er vragen waar geen antwoord op is gevonden? Dat is mooi, want die vragen kunnen de leerlingen aan de schrijver stellen als hij op bezoek is. 
Stel met de kinderen een top drie of top vijf samen van vragen waar ze het liefst antwoord op willen. Goede kans dat dit de meest inhoudelijke en originele vragen zijn. De vragen waar je ook de auteur mee verrast! 

Tip: spreek met de leerlingen af wie de vragen gaan stellen als de schrijver er is. 

 

Na het bezoek

De auteur is op bezoek geweest en heeft heel veel vragen beantwoord. Wat zijn de kinderen te weten gekomen? Kunnen ze de mindmap nu helemaal aanvullen?