Jeugdliteratuur voor volwassenen 5-08-2019 | Door Redactie

Praktisch aan de slag

Praktisch aan de slag

Tips om zelf aan de slag te gaan. Hoe maak je van elk (voor)leesmoment een succes? Hoe vergroot je het begrip van de tekst? Een praktische workshop voor leerkrachten, ouders en/of pabostudenten.

Schrijvers en illustratoren ontmoeten tijdens hun schoolbezoeken honderden kinderen per jaar, en kennen veel handige manieren om verhalen tot leven te brengen voor lezers.

Anke Kranendonk geeft voorleesworkshops aabdocenten, ouders, voorlezers. Praktisch gericht: je gaat meteen aan de slag en krijgt tips om het voorlezen nog sprankelender, aantrekkelijker en meer interactief te maken. 

Ook Kevin Hassing geeft voorleesworkshops, voor iedereen die beter/anders/met meer kennis en plezier wil voorlezen. Omdat Kevin naast auteur ook stemacteur is en veel boeken heeft ingelezen kan hij je helpen met al je vragen. Wat zijn je valkuilen? Wat doe je al goed, maar nog niet bewust? Hoe krijg je jezelf, en dus ook de luisteraar, enthousiast voor je verhaal? Want daar draait het bij voorlezen uiteindelijk om!

Tanja de Jonge: Het leesvuur aanwakkeren bij leerlingen gaat niet altijd vanzelf...  Speciaal voor alle leesbevorderaars, leerkrachten en docenten maakte Tanja de Jonge daarom haar Werkvormenboek Leesbevordering. BIj een workshop maak je kennis met actieve werkvormen en ga je zelf praktisch aan de slag!

Maren Stoffels beweert bijvoorbeeld dat je eigenlijk maar één zin nodig hebt om een kind aan het lezen te krijgen. Ze bewijst dit in een nuttige workshop.

Ook Anna van Praag barst van de tips & tricks na heel veel op scholen te zijn geweest als schrijver, en ook jarenlang trainingen te hebben gegeven voor Het Verhalenkasteel. Ze deelt die tips & tricks graag met anderen. 

Jeroen Hoogerwerf is naast schrijver ook lessenmaker voor Kleur op school, waarbij verhalen een grote rol spelen. Vanuit die rol kan hij levendig vertellen over succes bij lezen en voorlezen. Hoe vergroot je de woordenschat? Hoe vergroot je het begrip van een tekst? Welke activiteiten zijn leesbevorderend?