Foto: Chris van Houts
Spelen met woorden en taal. Neerzetten van beelden, emoties en verhalen met rijm of juist geen rijm, klank, ritme, witruimte – dat zijn allemaal mogelijke onderwerpen voor een Workshop Dichten. De leerlingen gaan zelf aan de slag met poëzie. De dichter begeleidt de leerlingen bij de opdrachten en vertelt eventueel over eigen ervaringen met gedichten schrijven.
Tip: een Workshop Dichten kan ook goed worden ingepast bij muziekles, door bijvoorbeeld de leerlingen een song te laten schrijven.
Workshops werken meestal het best in kleine groepen. Soms is er meer tijd nodig dan een lesuur.
Als dichter probeer ik de harten te winnen voor ALLE poëzie, zowel het lezen als het schrijven ervan, en het leven met poëzie, literatuur en alle andere vormen van bezield leven. Waarom zou je een dichter in de klas uitnodigen? Omdat je van dichters kunt leren DENKEN als een dichter.
- Ingmar Heytze
Nog meer impact uit de workshop halen? Laat de leerlingen van tevoren opzoeken wie de bezoekende dichter is.
Bonustip: Bied na de workshop de dichtbundels van de auteur aan, daar zijn de leerlingen vaak heel nieuwsgierig naar.
Welke dichter biedt een workshop aan? Dat zie je op de auteurspagina onder Activiteiten. Daar staat “Workshop dichten” plus de doelgroep voor de workshop. Hieronder een paar voorbeelden.