Workshop striptekenen van Jan Cleijne. Foto: Thomas Nondh Jansen
Hoe verbeeld je een verhaal? Dat weten illustratoren en stripmakers als geen ander. Leerlingen gaan zelf aan de slag onder begeleiding van een illustrator of stripmaker. Ze maken bijvoorbeeld een illustratie bij een verhaal of gedicht of maken zelf een strip of beeldverhaal. Een paar mogelijke insteken: storytelling, beweging in tekeningen, humor, stijl, technieken, het bedenken van een personage of het ontwerpen van een cover.
Een Workshop Beeldend benadert de literatuur vanuit de beeldende kant en past daardoor niet alleen bij het vak Nederlands maar ook bij vakken als Beeldende vorming, CKV, Kunst en soms ook Techniek. Illustratoren/stripmakers kunnen de handigste tekentips en -trucs laten zien of de leerlingen laten kennismaken met een speciale teken- of schildertechniek.
Workshops werken meestal het best in kleine groepen. Soms is er meer tijd nodig dan een lesuur.
Nog meer impact uit de workshop halen? Dat doe je door de leerlingen te laten opzoeken welk werk de bezoekende illustrator of stripmaker heeft gemaakt.
Bonustip: Vaak is het eigen werk van de illustrator/stripmaker vertrekpunt van de workshop. Je ziet dat leerlingen daardoor ook benieuwd worden naar de boeken, waardoor de workshop een hogere leesmotivatie als bijvangst heeft. Handig dus om de boeken / albums (nogmaals) aan te bieden in de lessen na de workshop.
Welke maker biedt een workshop Beeldend aan? Op de profielpagina zie je bij “Workshop Creatief schrijven” welke doelgroep de maker bezoekt.