Foto: Chris van Houts
Associëren, brainstormen, plot uitwerken! Leerlingen gaan zelf aan de slag om te schrijven. De schrijver begeleidt de leerlingen bij de opdrachten en vertelt eventueel over eigen schrijfervaringen (wat vindt de auteur leuk of juist lastig om te schrijven?). Er zijn veel mogelijkheden om de workshop inhoudelijk in te vullen, bijvoorbeeld een genre, research, plot, opbouw van personages, stijl en literaire technieken.
Vaak is het eigen werk van de auteur vertrekpunt bij de opdrachten. Je ziet dat leerlingen daardoor ook benieuwd worden naar de boeken. Zo heeft een workshop creatief schrijven een hogere leesmotivatie als bijvangst.
Workshops werken meestal het best in kleine groepen. Soms is er meer tijd nodig dan een lesuur.
Nog meer impact uit de workshop halen? Dat doe je door de leerlingen te laten opzoeken wie de bezoekende schrijver is en wat hij/zij geschreven heeft. Gaan jullie met een onderwerp of genre aan de slag? Dan kunnen ze daar van tevoren induiken.
Bonustip: na de workshop de boeken van de auteur aanbieden, want daar zijn de leerlingen dan vaak heel nieuwsgierig naar!
Welke schrijver biedt een workshop creatief schrijven aan? Op de auteurspagina zie je bij “Workshop Creatief schrijven” onder Activiteiten welke doelgroep de auteur bezoekt.