We adviseren om de voorbereiding en inhoud van het bezoek met de schrijver/illustrator te bespreken, zo mogelijk 4-6 weken van tevoren. Dan heb je genoeg tijd om de verwachtingen op elkaar af te stemmen. De voorbereiding én het bezoek zelf profiteren daarvan.
Het telefoonnummer en/of mailadres van de auteur staan in het contract. We vragen je vriendelijk om deze contactgegevens niet te delen met anderen, i.v.m. de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Welke onderwerpen bespreek je met de auteur/illustrator? Hieronder een lijstje suggesties.
Inhoud van het bezoek
- Wil je graag dat het bezoek over een bepaald onderwerp of boek gaat? Of heeft de auteur/illustrator daar ideeën over?
- Hoe ziet het bezoek eruit? Kun je nog kiezen uit verschillende programma’s voor het bezoek? Deze staan vaak op het auteursprofiel van de Schrijverscentrale .
- Bij sommige auteurs zijn (groot)ouders welkom bij het bezoek. Bespreek met auteur of dat een optie is.
Voorbereiding op school
- Welke boeken raadt de schrijver/illustrator aan voor deze doelgroep? Heb je daar genoeg exemplaren van? Of is het ook goed als de leerkracht een stuk voorleest?
- Zijn er al plannen voor de voorbereiding? Gaan de leerkrachten aan de slag met de lestips uit deze Toolkit? Of gebruiken ze lessen leesbevordering of literaire educatie uit de leesmethode? Laat het de auteur weten of bespreek waar de voorkeur ligt.
- Sommige auteurs en illustratoren hebben voor de voorbereiding creatieve opdrachten of lesmateriaal bij hun boeken. Deze vind je vaak op hun auteursprofiel. Andere mailen het liever.
- Vindt de auteur het fijn als de kinderen vragen voorbereiden? Wanneer kunnen deze vragen aan bod komen? (Tip: met de Toolkit-les Op onderzoek bedenken de leerlingen de beste vragen.)
- Eventuele vragen van de leerkrachten.
Praktisch
- Klopt het contract nog? Of zijn er wijzigingen? Overleg in dat geval met de auteur. De Schrijverscentrale kan in overleg het contract aanpassen.
- Zijn er afspraken over vervoer nodig? Bijvoorbeeld over parkeermogelijkheid of vervoer tussen station en locaties?
- Bij wie kan de auteur zich melden bij aankomst?
- In wat voor ruimte vinden de bezoeken plaats? Een rustige ruimte zonder in- en uitloop is het prettigst.
- Heeft de auteur bepaalde apparaten nodig (startklaar digibord, geluidsversterking)? Of bijvoorbeeld tafels, onderleggers en tekenmateriaal?
- Wat is een fijne opstelling: in een kring, rijen, tafelgroepjes?
- Eventuele bijzonderheden van de school of groepen.
Vastleggen en doorgeven afspraken
- Tip: met de Factsheet kun je de tips en afspraken doorgeven aan de leerkrachten.