Toolkit Schrijversbezoek Toolkit leerkrachten PO

Haal alles uit het bezoek

Na weken voorbereiden is het dan zover: de schrijver/illustrator komt! Hoe haal je er alles uit? We hebben praktische en educatieve tips voor je.

 

Praktisch: klaar voor de start?

  • De coördinator van het bezoek heeft je waarschijnlijk al de praktische informatie gestuurd (welke auteur komt, wat is de begintijd, welke apparaten/materialen moeten klaar staan).
  • Ook heeft de coordinator je waarschijnlijk al verteld wat je in grote lijnen kunt verwachten van de opzet in inhoud van het bezoek.
  • Hebben de leerlingen van tevoren een creatieve opdracht gedaan? Dan kan je de resultaten ophangen of tentoonstellen. 
  • Heb je de speciaal geselecteerde vragen bij de hand (of gaat een groepje leerlingen die stellen)? Zie de lestip Op onderzoek om de allerbeste vragen voor de auteur te bedenken en selecteren. 

 

Het bezoek: help de leerlingen en de schrijver/illustrator

Klap je leesboek dicht, leg je nakijkwerk weg en zet je telefoon uit... Na weken voorbereiden is het eindelijk zover: de schrijver/illustrator komt op bezoek! We verwachten dat je als docent actief bij het bezoek betrokken bent. Niet alleen omdat het een ontzettend leuke belevenis voor jezelf is, maar ook omdat je dan helpt om het bezoek af te stemmen op de voorbereiding en voorkennis van je groep en als dat nodig is de orde kunt handhaven. Als leerkracht ben je van onschatbare waarde!

Hoe ondersteun je de auteur en de groep?

  • Stel de auteur voor aan de groep, bijvoorbeeld door te verwijzen naar de voorbereiding die jullie hebben gedaan.
  • Je bent actief bij het bezoek aanwezig. Geef literaire maker gerust de ruimte voor zijn verhaal en activiteiten, maar handhaaf de orde als het nodig is. Stel dat een leerling onrustig wordt of juist een beetje wegdroomt, dan weet jij als geen ander hoe je die leerling kunt helpen om erbij te blijven.
  • Stel dat de schrijver/illustrator vertelt over een boek dat alle leerlingen al gelezen hebben, vertel dat dan gerust (of laat het een leerling zeggen). Dan kan de schrijver beter aansluiten bij de voorkennis van de leerlingen en dieper ingaan op het verhaal achter het boek.
  • De schrijver stimuleert de leerlingen vragen te stellen maar het blijft muisstil in de klas. Jij weet dat ze vijf steengoede vragen hebben uitgekozen (bijvoorbeeld door het werken met de lestip Op onderzoek). Met een klein zetje help je ze de vragen te stellen: ‘Weet je nog, jij had zo’n goede vraag bedacht!'
  • Na het bezoek kun je ingaan op wat de leerlingen hebben gehoord en meegemaakt. Door het educatieve proces te verlengen, verhoog je de impact en de leesmotivatie van de leerlingen.

Na het bezoek

Hoe kijkt de groep terug op het bezoek? Als je bij het bezoek was, heb je daar vast al een indruk van. Voor de leerlingen is het goed om dat zelf te vertellen. Ze benoemen wat ze hebben geleerd en wat ze nog meer willen weten. 

Een paar mogelijke vragen:

  • Hebben ze iets nieuws gehoord?
  • Wat vonden ze van de antwoorden op hun vragen?
  • Wat heeft ze verrast?
  • Hebben ze nieuwe woorden geleerd?
  • Over welke onderwerpen willen ze meer weten? 
  • Hebben ze nieuwe boeken ontdekt? 
     

Meer tips

  • Met deze tips stimuleer je de leerlingen te blijven lezen
  • Het is ook leuk om na het bezoek door te gaan met creatieve opdrachten rondom de boeken van de schrijver.