Toolkit Schrijversbezoek Toolkit leerkrachten PO

Haal alles uit het bezoek

Na weken voorbereiden is het dan zover: de schrijver/illustrator komt! Als leerkracht ben je van onschatbare waarde tijdens het schrijversbezoek! Hoe haal je er alles uit? We hebben praktische en educatieve tips voor je. 

 

Praktisch: klaar voor de start?

  • De coördinator van het bezoek heeft je waarschijnlijk al de praktische informatie gestuurd (welke auteur komt, wat is de begintijd, welke apparaten/materialen moeten klaar staan).
  • Ook heeft de coordinator je waarschijnlijk al verteld wat je in grote lijnen kunt verwachten van de opzet in inhoud van het bezoek.
  • Hebben de leerlingen tevoren een creatieve opdracht gedaan? Dan kan je de resultaten ophangen of tentoonstellen. 
  • Heb je de speciaal geselecteerde vragen bij de hand (of gaat een groepje leerlingen die stellen)? Zie de lestip Op onderzoek om de allerbeste vragen voor de auteur te bedenken en selecteren. 

 

Het bezoek: help de leerlingen en de schrijver/illustrator

En dan is het zover: de schrijver/illustrator komt op bezoek. Je kunt helpen door de auteur voor te stellen en bij de les betrokken te blijven. Jij kent je groep als geen ander. Daardoor kunt je helpen het niveau af te stemmen op de voorbereiding en voorkennis van je groep, als dat nodig is. 

Hoe kan je de auteur en de groep ondersteunen? Een paar voorbeelden. 

  • Een leerling wordt snel onrustig of droomt juist vaak weg: jij weet hoe je ze kan helpen om bij de les te blijven. 
  • De schrijver vertelt waar een boek over gaat, terwijl alle leerlingen het al gelezen hebben. Ze zijn te verlegen om dat te zeggen … Vertel dat gerust (of laat het een leerling zeggen). Dan kan de schrijver beter aansluiten bij de voorkennis van de leerlingen en dieper ingaan op het verhaal achter het boek.
  • De schrijver stimuleert de leerlingen vragen te stellen maar het blijft muisstil in de klas. Jij weet dat ze vijf steengoede vragen hebben uitgekozen (bijvoorbeeld door het werken met de lestip Op onderzoek). Met een klein zetje help je ze de vragen te stellen: ‘Weet je nog, jij had zo’n goede vraag bedacht!’

 

Na het bezoek

Hoe kijkt de groep terug op het bezoek? Als je bij het bezoek was, heb je daar vast al een indruk van. Voor de leerlingen is het goed om dat zelf te vertellen. Ze benoemen wat ze hebben geleerd en wat ze nog meer willen weten. 

Een paar mogelijke vragen:

  • Hebben ze iets nieuws gehoord?
  • Wat vonden ze van de antwoorden op hun vragen?
  • Wat heeft ze verrast?
  • Nieuwe woorden geleerd?
  • Over welke onderwerpen willen ze meer weten? 
  • Hebben ze nieuwe boeken ontdekt? 
     

Meer tips

  • Met deze tips stimuleer je de leerlingen te blijven lezen
  • Het is ook leuk om na het bezoek door te gaan met creatieve opdrachten rondom de boeken van de schrijver.