Na weken voorbereiden is het zover: de literaire maker komt. Met deze tips haal je alles uit het bezoek.
Praktisch: klaar voor de start?
- De coördinator van het bezoek heeft waarschijnlijk al de praktische informatie gestuurd (welke literaire maker komt, welk lesuur, welke apparaten/materialen moeten klaar staan).
- Ook heeft de coördinator waarschijnlijk al verteld wat die met de literaire maker heeft afgesproken over de opzet en inhoud van het bezoek. Vraag er anders naar.
- Hebben de leerlingen vragen voorbereid (lestip: Op onderzoek)? Herinner de leerlingen dan aan hun speciaal geselecteerde vragen die ze de literaire maker kunnen stellen tijdens het bezoek.
Het bezoek: help de leerlingen en de literaire maker
Klap je boek dicht, leg je nakijkwerk weg en zet samen met je leerlingen je telefoon en laptop uit… Na weken voorbereiden is het zover: de literaire maker komt! Je kunt helpen door de maker voor te stellen en bij de les betrokken te blijven. Jij kent de leerlingen als geen ander. Daardoor kun je helpen het bezoek af te stemmen op de voorbereiding en voorkennis van je leerlingen. Als docent ben je van onschatbare waarde tijdens het schrijversbezoek.
Zo ondersteun je de literaire maker en de leerlingen:
- Een leerling wordt onrustig of droomt juist weg: omdat je deze leerlingen kent, weet je hoe je ze kunt helpen om bij de les te blijven.
- De schrijver vertelt waar een boek over gaat, terwijl alle leerlingen het al gelezen hebben. Ze zijn te verlegen om dat te zeggen … Vertel dat gerust (of laat het een leerling zeggen). Dan kan de schrijver beter aansluiten bij de voorkennis van de leerlingen en dieper ingaan op het verhaal achter het boek.
- De literaire maker stimuleert de leerlingen vragen te stellen maar het blijft muisstil in de klas. Je weet dat ze vijf steengoede vragen hebben uitgekozen. Met een klein zetje helpt u ze de vragen te stellen: ‘Weet je nog, jij had zo’n goede vraag bedacht!’
- Inspiratie voor jou! Laat je zelf ook inspireren door het optreden van de literaire maker! Hebben de leerlingen geen vragen meer, maar jij nog wel? Stel hem dan gerust. Waarschijnlijk leer je zelf ook iets over een boek dat je al hebt gelezen of hoort over boeken die je nog niet kent. Dat helpt jou ook weer als je later leerlingen adviseert over het kiezen van een boek dat bij ze past.
Het is ook interessant om je leerlingen in een andere context en daardoor misschien in een heel ander licht te zien: X luistert zo geconcentreerd, Y stelt een geweldige vraag en Z blijkt thuis te schrijven.
Na het bezoek
Hebben de leerlingen en de literaire maker een workshop gedaan? Dan hebben ze na het bezoek misschien nog tijd nodig om verder te werken aan het resultaat. Bedenk (met de leerlingen) een manier om het af te ronden, bijvoorbeeld een voorlees- of performanceactiviteit of een moment voor feedback op elkaars werk.
- Het is ook leuk om na het bezoek door te gaan met een creatieve opdracht.
- Kijk ook bij de Blijven lezen-tips!
- Bespreek het bezoek na met de leerlingen. Was het wat ze ervan hadden verwacht of juist heel anders? Wat vonden ze ervan? Een paar mogelijke onderwerpen:
- Hebben ze vragen gesteld, was er een interview en hoe vonden ze dat?
- Kijken ze anders naar een boek/het onderwerp nu de literaire maker erover heeft verteld?
- Wat heeft ze verrast?
- Was er iets wat ze niet begrepen, maar nu wel? Of hebben ze nu juist vragen?
- Tijdens het bezoek hebben ze misschien ervaringen en meningen uitgewisseld – had iedereen dezelfde mening of ervaring of juist verschillend? Hoe kijken ze daarop terug?
- Over welke onderwerpen willen ze meer weten?
- Hebben ze nieuwe boeken ontdekt?