Toolkit Schrijversbezoek Toolkit docenten VO

Blijven lezen

Blijven de boeken nog een paar weken op school na het bezoek? Of mogen de leerlingen ze nog even blijven lenen? Fijn! Uit ervaring en door onderzoek weten we dat leerlingen door een schrijversbezoek zin krijgen om te lezen. 

Met onderstaande tips houd je de leesflow verder gaande.

  • Praat met de leerlingen na over het bezoek. Naar welk boek zijn ze nu nieuwsgierig geworden? Dat kan een boek zijn dat eerst niet eens opviel. 
  • Heeft de literaire maker over een boek verteld dat niet in de klas was? Kan dat boek alsnog op school komen? Of is het te leen in de openbare bibliotheek of via de Online bibliotheek?
  • Vaak vertelt de schrijver ook over een boek dat nog gaat verschijnen. Nieuwsgierig geworden? Vraag of de auteur mailt als het verschenen is.
  • Zijn de boeken van de schrijver geïllustreerd? Haal dan de boeken van deze illustrator in huis. Die heeft vaak ook voor andere schrijvers boeken geïllustreerd. 
  • Was er een illustrator op bezoek? Die illustreert voor verschillende schrijvers. Sprong er voor de kinderen een schrijver uit? Haal dan meer boeken van die schrijver in de klas, ook als die door iemand anders geïllustreerd zijn. 
  • Tips van de auteur! Sommige literaire makers vertellen dat ze enorm fan zijn van een boek. Is dit boek geschikt voor jouw leerlingen? Haal het dan in de klas.
  • Heeft de auteur een prijs gewonnen, zoals het Beste Boek voor Jongeren of de Jonge Jury? Dan is het leuk om de "concurrentie" ook te lezen: de boeken van de shortlist. Of de prijswinnaars uit eerdere of latere jaren.
  • Praat met de leerlingen over lezen. In wat voor boeken hebben zij nu zin? Boeken in hetzelfde genre? Of zijn ze gegrepen door het onderwerp en willen ze daarover verder lezen, misschien juist vanuit een ander perspectief?
  • Hebben de leerlingen leestips voor elkaar?
  • Meer boekentips nodig? Neem contact op met een collega-docent Nederlands, de mediathecaris of onderwijsspecialist van de bibliotheek.