Door middel van twee korte oproepen roept de stichting CPNB met de nieuwe campagne #ikleesthuis alle Nederlanders op het belang van boeken lezen, juist nu veel mensen thuis zitten door het coronavirus.
‘Zit je thuis? Gelukkig kun je daar ook veel beleven. Met een boek!’ en ‘Vandaag niet naar buiten? Dan haal je de wereld toch gewoon binnen? Met een boek!’
CPNB heeft de campagne opgezet namens het collectieve boekenvak. Daarmee wordt iedereen die thuis zit een hart onder de riem gestoken in deze onzekere tijd. Deze speciale leesbevorderende campagne rond het ‘thuislezen’ is er op gericht zoveel mogelijk (potentiële) lezers aan een mooie (lees)ervaring met een boek te helpen, juist nu het sociale leven stil is komen te liggen en zoveel mensen noodgedwongen aan huis gekluisterd zijn. Tevens wordt verwezen naar de (online) boekhandel en online bibliotheek.
CPNB heeft allerlei uitingen gemaakt: social media uitingen, radio- en tvspotjes, posters en ABRI’s in het hele land. Verschillende media hebben er al aandacht aan besteed. Alle materialen zijn te vinden op: https://www.cpnb.nl/nieuws/ikleesthuis
Bovendien is een filmpje in de maak waarin kinderboekenambassadeur Manon Sikkel kinderen oproept te lezen. Verschillende uitgeverijen, boekhandels en bibliotheken zijn inmiddels aangehaakt.
Op verzoek van de CPNB nodigt De Schrijverscentrale haar auteurs uit om mee te werken de #ikleesthuis te verspreiden om door gezamenlijke inspanning een zo’n groot mogelijk publiek te bereiken. Help (potentiële) lezers aan een mooie (lees)ervaring door je favoriete leestips te delen op social media.