Een schrijver in de klas zorgt voor meer leesbegrip en een hogere leesmotivatie. Bovendien geeft het interactieve schrijversbezoek een boost aan de mondelinge taalvaardigheid. Dat wijst onderzoek uit. Daarmee valt het aanbod van de Schrijverscentrale binnen de Gesprokentaalinterventies van het Nationaal Programma Onderwijs. Goede redenen dus om het NPO-budget voor schrijversbezoeken in te zetten.
Hoe ziet een schrijversbezoek op school eruit?
Een schrijversbezoek in de klas versterkt bij uitstek de mondelinge taalvaardigheid en het leesbegrip van de leerlingen. In een interactief en afwisselend lesuur leest de auteur voor, vertelt over de boeken, geeft een workshop en stimuleert de leerlingen om vragen te beantwoorden en zelf te stellen. Zo ontstaat een boeiend gesprek over lezen en verhalen. Er zijn dus verschillende soorten schrijversactiviteiten waar u uit kunt kiezen, passend bij uw leerdoelen. Wilt u liever een langer programma? Een serie schrijversactiviteiten is ook mogelijk: bijvoorbeeld eerst een introductiefilmpje van een auteur ter voorbereiding op een live klassenbezoek een paar weken later. Of meerdere schrijvers, illustratoren of spoken word-artiesten verspreid over het schooljaar of tijdens een speciale schrijversdag.
Bewezen effectief
Het schrijversbezoek is een effectieve interventie. Dat bewijst het onderzoek Dichter bij de schrijver, dichter bij lezen, over de opbrengsten van schrijversbezoeken in het primair en voortgezet onderwijs. Leerlingen vinden het schrijversbezoek leuk (61%). Door met de auteur over het gelezen verhaal te praten neemt bovendien het leesbegrip toe: een derde van de VO-leerlingen krijgt meer inzicht in het besproken boek. Ook de leesmotivatie neemt toe: 41% van de leerlingen gaat lezen leuker vinden na het ontmoeten van een auteur. Belangrijk, want door ‘leeskilometers’ word je beter in taal. Zo nemen de leesvaardigheid en woordenschat toe, zeker als de jongeren ook nog met elkaar en de schrijver over de gelezen boeken praten. Wilt u meer gesprekken met uw leerlingen over taal en literatuur? Daarvoor is een schrijversbezoek een uitstekende vorm. Een schrijversbezoek blijkt heel inspirerend: ongeveer de helft van de leerlingen wil door het schrijversbezoek vaker over boeken praten.
Een goede voorbereiding versterkt het effect
Een goede voorbereiding versterkt de impact van het schrijversbezoek. Het is dus een goed idee om van tevoren boeken in de klas te halen en de leerlingen te laten kennismaken met de verhalen. In groepjes kunnen de leerlingen over de boeken praten of boekenspeeddates met elkaar voeren. Denkt u ook aan creatieve vormen als het maken van een boekvlog of het naspelen van een scène. Vragen over de boeken kunnen ze tijdens het bezoek aan de schrijver zelf stellen. U kunt ook een groepje jongeren vragen een interview voor te bereiden.
Lees ook:
Onderzoek: “Schrijver op bezoek maakt lezen leuker”
Tarieven