Driemaal groep 3: bezoek 2

Voorbereidingstips 

 

Tweede bezoek: een schrijver van voorleesboeken  

In januari, februari of maart is alweer het tweede bezoek voor Driemaal groep 3 Schrijverstournee. Dit keer ontmoeten de kinderen een schrijver van fijne voorleesboeken. Boeken die de kinderen nog niet zelf kunnen lezen maar die ze wel prachtig, interessant en/of grappig vinden als ze voorgelezen worden.

De schrijvers Anke Kranendonk of Rian Visser proberen tijdens hun bezoek elk op hun eigen manier de leerlingen nieuwsgierig te maken naar een boek dat de groep nog niet kent. Bovendien horen de leerlingen iets over een boek dat ze gelezen hebben, waardoor ze het beter gaan begrijpen. Is er nog tijd over? Dan laat de schrijver de kinderen misschien wel ervaren hoe je een verhaal of gedicht verzint.

 

Goed voorbereid op het bezoek!

Begin een paar weken van tevoren met onderstaande tips en haal zoveel mogelijk uit het bezoek.  

Onze tips voor de leesconsulent:  

  • Neem van tevoren contact op met de auteur en stem elkaars wensen en verwachtingen af. De contactgegevens van de schrijver staan op het contract.
  • Een handig hulpmiddel om de verzamelde tips en informatie door te geven aan de leerkrachten is Factsheet uit de Toolkit. Zo weten de leerkrachten waar ze aan toe zijn en kunnen ze aan de slag met de voorbereiding.
  • Zorg voor zoveel mogelijk boeken van de auteur in de klassen. Zie hierboven voor de boeken die de leerkracht aan de kinderen kan voorlezen – en welke juist niet omdat de schrijver tijdens het bezoek met dat boek aan de slag gaat. Tip: na het bezoek zijn de kinderen vaak nog nieuwsgieriger, dus is het handig als de boeken na het bezoek nog een tijd in de klas kunnen blijven. Je kunt dan ook de boeken geven die van tevoren niet gelezen mogen worden. 
  • Fijn als je met de leerkracht afstemt hoe het gaat met de voorbereiding. Het is helemaal ideaal als je de voorbereidingsles samen geeft.
  • In onze Toolkit vind je nog meer voorbereidingstips!

Onze tips voor de leerkracht:

  • Lees voor! Deze boeken zijn wat langer dan de prentenboeken van het eerste bezoek, dus je kunt dit het beste over een paar dagen of weken verspreiden. 
  • Luisterboeken zijn een prima optie, zeker ook voor thuis. Je kunt bijvoorbeeld het begin van het boek voorlezen en de kinderen zelf verder laten "lezen" in het boek, terwijl ze luisteren naar het luisterboek. Kinderen kunnen gratis lid worden van de bibliotheek en dan ook luisterboeken lenen in de Online Bibliotheek. Geef je deze tip door aan de ouders? 
  • Wat hebben de kinderen over illustraties geleerd van de prentenboekenmaker die op bezoek was? Bekijk met de leerlingen de illustraties in de voorleesboeken van de schrijver die straks op bezoek komt. Welke rol spelen de illustraties in het verhaal?
  • Natuurlijk kun je ook nog onze tips voor het eerste bezoek gebruiken.
  • Beseffen de kinderen hoe bijzonder het is dat er een échte schrijver bij hen op bezoek komt? Onderzoek met de kinderen wie de schrijver is en bedenk samen hoe jullie hem op een bijzondere manier kunnen ontvangen, liefst passend bij de boeken. Zie onze lestip Op onderzoek. 
  • Meer (creatieve) voorbereidingstips vind je in onze Toolkit. Versier het lokaal (of in overleg met de leesconsulent de bibliotheekruimte) met de resultaten van de creatieve tips, dan voelt de schrijver zich extra welkom. 
  • Betrek ouders verder bij het bezoek door ze van tevoren te informeren over het bezoek en hen te wijzen op de site van de bezoekende auteur. In overleg met de schrijver kunnen ook (een paar) ouders bij het bezoek worden uitgenodigd! 
  • We verwachten dat de docent en zo mogelijk ook de leesconsulent bij het bezoek aanwezig en actief betrokken is. Als leerkracht ben je van onschatbare waarde tijdens het schrijversbezoek. Hoe? Door bijvoorbeeld de kinderen te stimuleren om hun vragen te stellen aan de auteur. En eerlijk is eerlijk: het bezoek is ook voor jou een leuke beleving!

Tip van stichting Lezen:

‘Lezers maken lezers’, aldus de bekende auteur en leesbevorderaar Aidan Chambers. Leerkrachten die zelf (kinder)boeken lezen en hun leerlingen enthousiasmeren voor boeken hebben een wereld gewonnen. Hoe en waarom lees je interactief voor? Lees hier de voorleestips van stichting Lezen.

Heel veel plezier met het schrijversbezoek!

Heb je nog vragen of tips? Mail Jennifer Hofstede, projectleider van Driemaal groep 3 Schrijverstournee.