Afbeelding van de auteur
Fotograaf: Erik Smits Fotografie
toon meer

Non-fictieschrijver

Genre
Autobiografie - Biografie - Kinderboek - Non-fictie - Reisverhaal

Thema's
Burgerschap - Identiteit - Liefde - Vriendschap - Vrijheid - Zingeving

Subthema's
Donorkindschap, familie, identiteit, DNA, nature/nurture, vruchtbaarheidswerk, kinderwens, waarheid, vrijheid, loyaliteit, verwantschap, vriendschap.

Activiteiten
deelname gesprek/discussie - Groepsbezoek (Jeugd) - Interview (als geïnterviewde) - Interview (als interviewer) - Lezing - Presentatie - Schrijfopdracht - Signeersessie - Voordracht - Workshop/masterclass

Leeftijdsgroepen
Groep 7 -8 Basisonderwijs - Jongvolwassenen - Klas 1-3 Voortgezet Onderwijs - Klas 4-6 Voortgezet Onderwijs - Senioren - Volwassenen

Ik ben Patty van der Zee. In 2022 ontdekte ik twee belangrijke dingen over mezelf: dat ik donorkind ben, en dat de gynaecoloog van mijn ouders mijn biologische vader is. Over mijn persoonlijke zoektocht, de worstelingen, maar ook al het bijzonders en moois dat sindsdien op mijn pad kwam, schreef ik het boek Schepsel, dat sinds 1 november 2024 in boekwinkels in Nederland en België ligt.

Sinds ik met mijn verhaal naar buiten ben gekomen merk ik dat veel mensen mij hierover willen spreken. Ze stellen persoonlijke vragen, en vertellen me vaak ook hun eigen verhalen. Mijn verhaal blijkt universele thema's te bevatten waar velen zich in herkennen. Het inspireerde mij om mezelf als spreker op te geven bij de Schrijverscentrale.

 

Thema's

Boeklezing Schepsel.

Mijn persoonlijke verhaal, zoals het staat beschreven in het boek Schepsel. De ingewikkelde dynamiek met mijn familie, de verwarring en rouw, het ongelofelijk ongezonde gevoel van het zwijgen naar de buitenwereld toe over mijn eigen afkomst die ik net pas te weten was gekomen, de ontdekkingsreis die ik ondernam met alle bijzondere gebeurtenissen en ontmoetingen die daarbij hoorden, de nieuwe vriendschappen met verwanten waarin ik delen van mezelf herken die ik nooit ergens anders heb herkend, en het gigantische geluksgevoel dat ik nu ervaar omdat ik me eindelijk compleet voel. Niet alles is goed gegaan en er is veel uit het verleden om van te leren. Ik ben niet boos, ik ben nieuwsgierig, en ik voer heel graag dit gesprek.

Lezing over donorkind-zijn.

Er is veel over het onderwerp donorkind-zijn te zeggen. Een groot deel van mijn leven wist ik niet dat ik donorkind ben. Toch voelde ik me anders. En nu ik het weet, ben ik veel gelukkiger. Ik begrijp mezelf, ik begrijp nu dat ik eruit zie zoals ik eruit zie, en dat ik ben zoals ik ben. Het geeft mij de familie-ankers die ik nodig had om mijn leven te leven vanuit volledigheid, het maakt dat ik niet meer twijfel over mijn kwaliteiten: het is goed zoals ik ben. Het maakt de liefde tussen mij en mijn ouders er niet minder op. We zijn voorbij de moeilijke periode gekomen, waarin ik boos en verdrietig op hen was. Ik heb hen vergeven dat ze me niet vertelden wie ik ben. Er zijn zoveel mensen zoals ik. Mensen die willen weten wie ze zijn. Die willen weten of hun biologische ouder ook van pasta houdt, graag op de tennisbaan staat, dezelfde muziek leuk vindt, of hetzelfde nerveuze trekje in zijn of haar gezicht heeft. Het is tijd om hierover met zijn allen te praten. Nodig me uit als je het onderwerp interessant vindt. In de lezing over donorkind-zijn vertel ik mijn verhaal in het kort, en besteed ik meer tijd aan de aspecten van het donorkind-zijn, zoals hoe dat voelt, waar donorkinderen tegenaan lopen, hoe de omgeving met hun donorkind-zijn omgaat.

Lezing of workshop over identiteit (nature/nurture)

Speciaal voor middelbare scholieren bied ik een lezing of workshop aan die gaat over identiteit. Wat maakt jou tot wie je bent? Is dat vooral nature, of vooral nurture, of is het een beetje van allebei? Bij de lezing vertel ik hierover, en laat ik ruimte aan het eind voor vragen. In de workshop leg ik scholieren in kleine groepjes stellingen voor, aan de hand waarvan ik ze uitnodig om na te denken over wie ze zijn en hoe ze geworden zijn wie ze nu zijn.

Workshop: hoe schrijf je een verhaal of boek.

In deze workshop vertel ik eerst wat algemene dingen over het schrijven van een verhaal of boek. Hierbij richt ik me meer op de aanpak en minder op de theorie. Daarna gaan de deelnemers in kleine groepjes aan de slag. Aan de hand van vragen en stellingen zet ik ze aan het denken over hun eigen schrijfproject. De antwoorden en uitkomsten, die schrijvers in de dop als houvast kunnen gebruiken, nemen ze na afloop mee naar huis.

-------------------------

Oh ja, het blijkt dat mensen mijn taalgebruik heel helder en leesbaar vinden. Dat is een groot compliment! En het is misschien iets dat bij jouw doelgroep past. 

Activiteiten

Deze activiteiten kan Patty van der Zee uitvoeren tijdens een schrijversbezoek:

Schrijver of illustrator op bezoek in de klas

Schrijver zijn

Een bezoek in de klas is een kans om leerlingen te ontmoeten en ze te vertellen over het schrijverschap en/of het thema van mijn boek. Natuurlijk beantwoord ik alle vragen, ook de persoonlijke!

Leerjaar 1 t/m 8 Basisschool
Voorleesmoment in de klas

Voorlezen uit Schepsel (identiteit)

Graag lees ik een of meerdere fragmenten voor uit mijn boek Schepsel, waarin ik vertel hoe het was om er als 43-jarige achter te komen dat ik donorkind ben en te ontdekken dat de vruchtbaarheidsarts van mijn ouders mijn biologische vader is geweest. Ik blijk tientallen halfbroers en halfzussen te hebben en het is heel fijn om met een aantal van hen contact te hebben. Nu ik weet dat ik donorkind ben voel ik mij eindelijk compleet.

Leerjaar 7 en 8 Basisschool
Themabezoek in de klas

Donorkindschap - identiteit - familie

Naar aanleiding van de ontdekking die ik in 2022 deed, namelijk dat ik donorkind ben en dat mijn biologische vader de vruchtbaarheidsarts van mijn ouders was, praat ik graag met mensen van alle leeftijden over de volgende thema's: wat is familie? donorkindschap, identiteit, waarheid, vrijheid, loyaliteit.

Leerjaar 6 t/m 8 Basisschool
Workshop Schrijven en creativiteit

Schrijf jouw verhaal

Aan de hand van enkele leuke tips gaan we aan de slag met het schrijven van ons eigen verhaal. Waar moet je aan denken als je wilt schrijven? Begin je zomaar of bedenk je sommige dingen van tevoren? Hier denken we samen over na.

Leerjaar 7 en 8 Basisschool

Meer informatie over auteursbezoeken in het basisonderwijs  

Interview

Interview een schrijver/donorkind

Patty van der Zee is zowel schrijver als donorkind. Over beide onderwerpen beantwoordt zij vragen en gaat zij graag in gesprek.

Leerjaar 1 t/m 6 VMBO, HAVO, VWO
Maatschappelijk gesprek

Ethische vragen over donorkindschap

Donorkinderen zijn altijd de producten van een vurige kinderwens, maar met hun eigen behoeftes wordt niet altijd rekening gehouden. Wat betekent het om donorkind te zijn? Heb je de wens om de donor te ontmoeten en zijn er nog andere verwanten, zoals halfbroers en halfzussen? En waarom wordt er nog steeds over donorkinderen gezwegen? Graag praat ik hierover met leerlingen en beantwoord ik alle vragen, ook persoonlijke.

Leerjaar 1 t/m 6 VMBO, HAVO, VWO
Boekgesprek

Boekbespreking van Schepsel

Samen met een klas waarvan de leerlingen het boek Schepsel hebben gelezen bespreek ik de thema's van het boek. Schepsel is een verhaal over liefde, familie, de Nederlandse zwijgcultuur, waarheid, loyaliteit en identiteit. Want, hoe is het eigenlijk om donorkind te zijn? En wat is nu eigenlijk familie? Deze en nog veel meer vragen kunnen we bespreken tijdens een bezoek.

Leerjaar 1 t/m 6 VMBO, HAVO, VWO
Themabezoek

Donorkindschap

Nu ik weet dat ik donorkind ben, begrijp ik mezelf en voel ik mij compleet. Er zijn zoveel mensen zoals ik. Mensen die willen weten of hun biologische ouder ook van pasta houdt of paardrijdt, en of er verwanten zijn en waar die dan zijn. In de lezing over donorkindschap vertel ik mijn verhaal in het kort, en besteed ik aandacht aan de aspecten van het donorkind-zijn (zoals loyaliteit, zwijgcultuur, onbegrip uit de omgeving, verwantschap).

Leerjaar 1 t/m 6 VMBO, HAVO, VWO
Themabezoek

Workshop 'Aangeboren of aangeleerd?'

Is je gedrag aangeboren of aangeleerd? Ben je uniek of voorgeprogrammeerd? Drie jaar geleden ontdekte ik dat ik donorkind ben. Ik bleek dezelfde gewoonte te hebben als mijn biologische vader (die ik nooit heb gekend): stenen en schelpen verzamelen. In de workshop 'Aangeboren of aangeleerd?' neem ik leerlingen mee in een interactieve quiz. De antwoorden worden toegelicht en ondersteund met voorwerpen die je mag voelen, ruiken of proeven.

Leerjaar 1 t/m 6 VMBO, HAVO, VWO
Lezing

Schepsel, een verhaal over identiteit

In 2022 ontdekte ik dat ik donorkind ben. Mijn biologische vader was de vruchtbaarheidsarts van mijn ouders. Dit leverde een periode op met chaos, verwarring en veel emoties, waarin ik ondertussen halfbroers en halfzussen ontmoette die mij antwoorden gaven op vragen die ik al mijn hele leven bleek te hebben. Nu ben ik gelukkiger dan ooit. Met mijn verhaal inspireer ik mensen die een belemmerende omgeving ervaren en voor zichzelf willen kiezen.

Leerjaar 1 t/m 6 VMBO, HAVO, VWO
Ontmoeting met een schrijver

Hoe schrijf je een boek?

Voor leerlingen die willen weten hoe je een boek schrijft organiseer ik een les waarin ze tips krijgen en alvast een beginnetje kunnen maken met het boek dat ze altijd al wilden schrijven. Afhankelijk van de wensen vertel ik daarbij mijn eigen verhaal.

Leerjaar 1 t/m 6 HAVO, VWO

Meer informatie over auteursbezoeken in het voortgezet onderwijs  

Publicaties

Schepsel
2024, Brooklyn
Autobiografie

Media