Geboortedatum 1981-11-29
Geboorteplaats Hilversum
Website
http://www.anne-eekhout.nl
Facebook
https://www.facebook.com/anne.eekhout
Twitter
https://twitter.com/AnneEekhout
Instagram
https://www.instagram.com/anneeekhout/
Geboortedatum
1981-11-29
Geboorteplaats
Hilversum
Website
http://www.anne-eekhout.nl
Facebook
https://www.facebook.com/anne.eekhout
Twitter
https://twitter.com/AnneEekhout
Instagram
https://www.instagram.com/anneeekhout/
Fictieschrijver
Genre
Columns - Essays - Historische roman - Jeugdboek - Journalistiek - Kinderboek - Kort verhaal - Prentenboek - Roman - Young adult
Thema's
Familie - Feminisme - Gezondheid - Liefde - Ouderschap - Religie - Rouw - Vriendschap
Subthema's
Creëren, verbeelding, eerste liefde, hoop, moed, kindertijd, ouder-kindrelatie, jongeren, waanzin, zelfmoord
Activiteiten
deelname gesprek/discussie - Groepsbezoek (Jeugd) - Interview (als geïnterviewde) - Interview (als interviewer) - Jurylidmaatschap - Lezing - online activiteit (livestream) - online activiteit (video) - Presentatie - Schrijfopdracht - Signeersessie - Voordracht - Workshop/masterclass
Campagnes
Literatour 2025
Leeftijdsgroepen
Groep 3-4 Basisonderwijs - Jongvolwassenen - Klas 1-3 Voortgezet Onderwijs - Klas 4-6 Voortgezet Onderwijs - Kleuters - Senioren - Volwassenen
Zojuist verschenen: novelle voor de jeugd bij Kluitman: Project Evil
Dit had nooit mogen gebeuren. Als we hadden geweten waar het op uit zou draaien – de chaos, de achterdocht, de woede en de angst, de opsluiting – hadden we het dan gedaan? Waren we dan mee gegaan in het plan of waren we ertegenin gegaan? David, Bo, Alicja en Louie gaan met klas H3B op kamp. Ze doen een experiment waarbij de klas in twee groepen wordt verdeeld: de blauwogen en de bruinogen. Tijdens het kamp ontstaat er een strijd tussen de twee groepen. Het kamp, dat zo relaxed en gezellig had moeten worden, loopt volledig uit de hand.
Project Evil is een razendspannende novelle van de succesvolle auteur Anne Eekhout. Veel van haar boeken werden genomineerd voor grote prijzen en met haar boek Nicolas en de verdwijning van de wereld won ze de prijs voor het Beste Boek voor Jongeren.
Vanaf 14 jaar.
Prentenboek Regenboogdromen!
Regenboogdromen gaat over de allerlekkerste ijsjes van de wereld en je kamer opruimen. Wat als je wel zo'n ijsje wilt, maar je mag er pas een als je je kamer opruimt? Maar je kamer is zo'n puinzooi! Geen nood: er zijn ook nog wel een paar monsters die trek hebben in zo'n Regenboogdroom. Maar of die goed kunnen opruimen...?
Nieuwe roman 'Mary' bij de Bezige Bij, op de longlist van de Boon Literatuurprijs!
De vertaalrechten zijn verkocht aan 13 landen. Mary is gepitcht bij Books at Berlinale, en is daarmee uitverkoren uit vele ingestuurde boeken uit de hele wereld.
Pers:
Financieel Dagblad: ‘Eekhout sleept je met speels gemak haar verhaal binnen, om je niet meer los te laten tot de laatste pagina. Haar verbeeldingskracht is overtuigend en meeslepend, haar spanningsopbouw geniaal.’
Nederlands Dagblad: ”Mary is zeer aangrijpend. Net als in haar drie eerder verschenen romans is Anne Eekhout in dit nieuwe werk een meesterlijke stilist. Haar zinnen zijn een genot, haar beelden en vergelijkingen zijn vrijwel altijd in de roos en het verhaal houdt de lezer in een ijzeren greep. Mary is een uitzonderlijk goed boek.’
Telegraaf: ‘Voorbeeldige coming-of-ageroman. Eekhout heeft het populaire negentiende-eeuwse genre helemaal in de vingers. ****
De Correspondent: ‘In Mary neemt schrijver Anne Eekhout je niet alleen mee in het leven van de bedenkster van Frankenstein, maar vooral in haar hoofd. En dat is de kracht van het boek: het is een ode aan de fantasie, en de kunst van het scheppen. En hoe bijzonder het is dat Mary creëert, als vrouw in de negentiende eeuw.’ Gekozen tot favoriet boek van 2021 door correspondent Malouk van der Velden.
NRC: 'Een overtuigende, diepgravende en speelse roman, die in gelijke mate een gothic novel en een gefictionaliseerde psychologische biografie is. (...) Mary brengt, als veelzijdige aanvulling op Frankenstein en zijn ontstaansgeschiedenis, Mary Shelley werkelijk tot leven.' ****
Het Parool: 'Je zou het kunnen lezen als een bildungsroman van een schrijver en een moeder, als een intiem verslag van rouwverwerking, maar ook als een ouderwets spookverhaal of een dubbele huwelijksgeschiedenis, waarin de echo's van Mary Shelley zelf doorklinken én van de Brontë-zusters. Kortom, Mary is een perfect gedoseerde vermenging van genres. Eekhout speelt gedurfd met genre-elementen die bij minder goede schrijvers meteen tot clichés zouden versterven. Zíj wekt ze krachtig tot leven.'
Knack: 'Eekhout geeft haar Mary niet alleen een overtuigende stem, ze schetst ook een knap en evenwichtig beeld van de eerste decennia van de negentiende eeuw.' ****
AD: 'Het onweert en het bliksemt in dit boek. De liefde van de jonge Mary voor het vertellen van verhalen bubbelt van de pagina's. Dit is mijn grote favoriet, Eekhout schrijft fantastisch.'
De Volkskrant: 'Verhalen vertellen kan ze. Eekhout houdt het spannend, suggereert veel, spelt weinig uit. Verslavend is het boek ook. Ik snap ze wel, die uitgevers in Frankfurt.'
Tzum: 'Anne Eekhout vult de onbekende passage uit Mary’s leven origineel in. Dankzij haar inbeeldingskracht denk je anders over het ontstaan van het monster van Frankenstein. Wat Isabella en Mary samen beleefden zou zomaar echt gebeurd kunnen zijn. Het is Eekhouts verdienste dat je dat gelooft.'
Mary Shelley verblijft op haar veertiende bij een familie in Schotland, waar een innige vriendschap ontstaat met Isabella Baxter. Samen dwalen ze in het gebied dat al eeuwen verhalen herbergt over monsters en geesten, en op een dag stuiten ze diep in het bos op een man die geen man is. De ledematen log en lelijk, een hoofd dat noch menselijk, noch dierlijk is. Vier jaar later brengt Mary met haar geliefde Percy Shelley een bezoek aan haar vrienden John Polidori en Lord Byron, bij het Meer van Genève. ’s Avonds bij het haardvuur vertellen ze elkaar verhalen. Een flintertje herinnering brengt haar terug naar haar tijd met Isabella in Schotland, en ook naar David Booth, een zeer intelligente, charismatische, maar tegelijk ook griezelige man, die een grote interesse in Mary en Isabella ontwikkelde. Dan dient ook het monster uit het bos zich weer aan, en vanuit die gedachte ontstaat haar verhaal over het monster van Frankenstein. Mary is een ode aan de verbeelding, een verhaal over creëren, over de onlosmakelijke band tussen fantasie en werkelijkheid. En evenals Mary Shelley toont Anne Eekhout de kracht van een vrouw wanneer die iets ter wereld brengt wat niemand voor mogelijk had gehouden.
Winnaar Beste Boek voor Jongeren 2020 met Nicolas en de verdwijning van de wereld!
Eekhouts derde roman is nu uit: Nicolas en de verdwijning van de wereld en is overladen met lof in de grote en kleine kranten en tijdschriften. Hieronder een greep uit de besprekingen.
‘[Eekhout] sleurt je mee in deze originele verbeelding van de ondergang van het Avondland, op zo’n overtuigende manier dat je haast verbaasd bent de wereld als vanouds aan te treffen zodra je het boek weglegt.’ **** De Volkskrant
‘Eekhout blinkt uit in beklemming. Haar verbeelding is rijk. Ze geeft het gevoel dat erachter dit boek nog allerlei ‘schaduwboeken’ schuilgaan. Ze zet als het ware je verbeelding aan.' **** NRC
'Nog meer dan over de ondergang van de wereld gaat deze roman ten slotte over de levensraadsels van een kind. Eekhout beschrijft ze met wat ik zou willen noemen nevelig realisme. Een mooie, mysterieuze roman.' Trouw
'Het is heel ontroerend als Nicolas (…) ondervindt dat hij met zijn mensenkracht een ander gerust kan stellen. (...) Indrukwekkend.’ De Groene Amsterdammer
'Koeltjes schetst Eekhout een alledaagse wereld die steeds onherkenbaarder wordt. Nog scherper zet ze in dit gitzwarte decor de afhankelijkheid van een kind neer, en zijn onvoorwaardelijke liefde voor zijn familie. Zo legt ze het spanningsveld bloot tussen twee fundamentele emoties van de mens: liefde en angst. Nicolas blijft een bron van liefde.’ **** Algemeen Dagblad
'Een dystopie? Zeker! Van pagina naar pagina word je de diepte in gesleurd. Soms zou je het boek liever dichtdoen. En toch! Je wordt als lezer wel beloond. Met een beetje hoop. Met een beetje moed. En met ontroering. Misschien omdat je, lezend in dit donkere verhaal, van die radeloze en zorgzame Nicolas bent gaan houden.’ Nederlands Dagblad
‘Dit boek slokt je volledig op om je pas weer uit te spugen wanneer je het uit hebt: verbijsterd, en voor altijd veranderd. Groots en subtiel tegelijk, even teder als gedurfd: Nicolas en de verdwijning van de wereld is Nederlandstalige literatuur zoal je die zelden leest, en Anne Eekhout is een van de interessantste jonge schrijvers van dit moment.’ Hanna Bervoets
Anne Eekhout (1981) studeerde rechtsgeleerdheid en werkte in een literaire boekhandel. In 2014 kwam haar succesvolle debuut Dogma uit, over vijf studenten die een documentaire maken over een van hen die zelfmoord wil plegen. Dogma werd genomineerd voor de Bronzen Uil voor de beste literaire debuutroman en kwam terecht op de longlist van de AKO Literatuurprijs (nu ECI Literatuurprijs).
In 2016 verscheen Eekhouts tweede roman, Op een nacht, een experimentele roman over een vader met diepe angsten betreffende het welbevinden van zijn dochter, een moeder die haar kind verliest en een volwassen geworden dochter die probeert haar jeugd te duiden. Op een nacht kwam op de shortlist van de BNG Bank Literatuurprijs.
Eekhout kreeg voor haar romans lovende kritieken in onder andere de Volkskrant, NRC Handelsblad, Vrij Nederland, De Morgen, De Telegraaf, Nederlands Dagblad en LINDA Magazine.
Ze publiceert columns, artikelen en verhalen in (literaire) tijdschriften, kranten en op boekenwebsites als NRC, AD Magazine, De Revisor, Tirade, Elle en Hebban.
In 2016 publiceerde ze in NRC Handelsblad een stuk over het ondersneeuwen van de ‘pure fictie’ in de literatuur, een pleidooi voor het luisteren naar de waarheid die schrijvers verzinnen.
Anne Eekhout houdt met liefde lezingen over haar boeken en neemt graag deel aan discussies, panel- en rondetafelgesprekken over deze en andere onderwerpen. Ze vertelt graag en is open en benaderbaar.
'Anne heeft in opdracht van het Nutshuis een prachtige column afgeleverd en voorgedragen op zondag 28 januari tijdens het programma Kamera Kultura te Den Haag. Passies en drijfveren zijn de kernthema’s van dit programma. Anne heeft haar eigen beweegredenen tot het schrijverschap gevat in 3A4 en sloeg hiermee de spijker op zijn kop. Verder hebben we Anne ervaren als een prettige persoon die betrouwbaar is in afspraken. We wensen haar veel succes met en in haar werk!'
Ida van Esch, programmamaker, Nutshuis Den Haag
Deze activiteiten kan Anne Eekhout uitvoeren tijdens een schrijversbezoek:
Meer informatie over auteursbezoeken in het voortgezet onderwijs
foto's