Geboortedatum 12-07-1972
Geboorteplaats Leiderdorp
Website
http://www.jowischmitz.nl
Facebook
https://www.facebook.com/jowischmitz
Instagram
https://www.instagram.com/jowischmitz/
Geboortedatum
12-07-1972
Geboorteplaats
Leiderdorp
Website
http://www.jowischmitz.nl
Facebook
https://www.facebook.com/jowischmitz
Instagram
https://www.instagram.com/jowischmitz/
Fictieschrijver
Genre
Autobiografie - Biografie - Columns - Dagboek - Essays - Jeugdboek - Journalistiek - Kinderboek - Kort verhaal - Non-fictie - Roman - Spanning - Young adult
Thema's
Beroepen - Dieren - Filosofie - Gezondheid - Humor - Indonesië - Kunst - Liefde - Misdaad - Natuur - Ouderdom - Pesten - Psychologie - Reizen - Rouw - Vriendschap - Vrijheid
Activiteiten
Interview (als geïnterviewde) - Interview (als interviewer) - Lezing - Presentatie - Signeersessie - Voordracht - Workshop/masterclass
Campagnes
Kinderboekenweek 2022
Leeftijdsgroepen
Groep 3-4 Basisonderwijs - Groep 5-6 Basisonderwijs - Groep 7 -8 Basisonderwijs - Jongvolwassenen - Klas 1-3 Voortgezet Onderwijs - Klas 4-6 Voortgezet Onderwijs - Kleuters - Senioren - Volwassenen
Nieuw: het Kinderboekenweekprogramma 2022! Download nu de PDF bij 'documenten'
In het kort? We gaan aan de slag met groen. Een eigen verhaal, gemaakt door groep en schrijfster. Enthousiasme gegarandeerd. En zelf maken doet zelf lezen.
Extra mogelijkheden:
Zelf een boek maken met de hele school!
Hoe het werkt:
Ik kom twee dagen op school en kan vijf of vier klassen per dag bezoeken. Per klas maken we een geheel eigen, origineel verhaal, waarin bijvoorbeeld de school of een thema naar keuze de hoofdrol speelt.
Na twee dagen zijn er dus tien zelfgemaakte fantastische verhalen, bedacht door de kinderen, met hulp van ondergetekende.
De derde dag stuur ik alle verhalen door mij uitgewerkt aan de juffen en meesters. Zij kunnen het eigen verhaal aan hun klas voorlezen (succes gegarandeerd) en er vervolgens illustraties bij maken. Daarna is het een kwestie van scannen (of fotograferen), ringbandje erom (beter nog: lamineren) en het boek kan in de eigen boekenkast naast de andere echte boeken!
De trots van de kinderen op hun eigen verhaal is ongekend. En omdat ik de verhalen na afloop uitwerk, ontdekken ze ook meteen wat een schrijver 'doet' met een verhaal. De lessen zijn bovendien kort en intens, goed in te passen in de dag; 35-40 minuten per les. Het kan met groepen 1 t/m 8, ik werk graag met alle leeftijden.
Winst alom en tevens een manier om in korte tijd de hele school mee te laten leven met boeken, met schrijven en met het maken van verhalen.
Laatst was ik in Breda. 'Kijk, daar loopt de schrijvenaar!' riep een jongetje uit groep 1 na afloop tegen zijn moeder.
Meer informatie?
Neem gerust contact op. Ik zal hier later nog wat voorbeeldfoto's plaatsen.
Reactie van docenten nav bezoek aan Dr de Visserschool in Breda.
De kinderen en collega's waren super enthousiast over je bezoek op onze school. De kinderen vonden het leuk om te ervaren hoe ze, samen met jou, een eigen verhaal maken. Je bent positief naar kinderen toe en geeft iedereen de beurt, je laat kinderen uitpraten en neemt hun ideeen ook echt mee in het verhaal. Super leuk, dankjewel!
Korte bio:
Na een eerder bekroond YA-boek (Weg), kwam Jowi eind augustus 2020 met een nieuw boek: Beste broers (9+) bekroond met een Zilveren Griffel (2021).
Naast het schrijven van boeken houdt Jowi zich bezig met het maken van verhalen in andere vormen. Ze schreef filmscenario's, speurtochten, gaf talloze workshops en verhalen om buiten met een q&R code te luisteren, op een bankje, of wandelend door een park (https://soundcloud.com/toekomstwandelingen)
Jowi heeft geschreven voor vrijwel alle leeftijdscategorieen. Ook (of; daardoor) heeft ze ervaring met het geven van workshops voor alle leeftijden - ook voor volwassenen - ook voor middelbare scholen - ook voor groep 1 t/m 8.
Een schrijversbezoek op de basisschool kan zoveel meer zijn dan voorlezen en een vragenronde! In onderstaande Menukaart PO vindt u het aanbod van de auteur van uw keuze. Klik op de pdf voor een persoonlijke toelichting bij de activiteiten.