Foto: Chris van Houts
Prehistorie, robots, rivieren, ontdekkingsreizen, muziek … bij ieder thema is een boek te vinden, en dus ook een schrijver die je kunt uitnodigen voor een bijpassend themabezoek. De schrijver vertelt over het onderzoek naar dit thema en de verwerking daarvan in een boek. De leerlingen verdiepen hierdoor hun kennis over dit thema en als bijvangst worden ze nieuwsgierig naar het boek. De impact van een schrijversbezoek op de leesmotivatie van scholieren blijkt uit dit onderzoek.
Een Themabezoek kan goed ingezet worden bij een projectweek rondom een thema of bij andere vakken dan Nederlands, zoals Mens & Maatschappij, Science, Geschiedenis, Maatschappijleer, Aardrijkskunde, Biologie …
Als voorbereiding kunnen leerlingen zich verdiepen in dit onderwerp. Als leerlingen al basiskennis hebben, kan de auteur de diepte in over research en de literaire verwerking van het onderzoeksmateriaal. Meestal is deze voorbereiding al ingebed in de lesstof of projectweek die de aanleiding was voor het Themabezoek. Dan hoeft het dus niet veel voorbereidingstijd te kosten!
Het is fijn als leerlingen weten wie de schrijver is, door bijvoorbeeld de website van de auteur te bekijken. Eventueel kan je samenwerken met de sectie Nederlands voor literaire voorbereiding. Dergelijke vakoverstijgende schrijversbezoeken zien we steeds vaker. We schreven er dit artikel over.
Voor brugklassers hebben we het online lesprogramma De Nieuwsgierige Schrijver. In dit online programma maken kinderen net als de schrijver kennis met onderzoek doen en maken ze met deze nieuwe informatie een eigen tekst.
Welke schrijver wil jij de leerlingen laten ontmoeten? Een schrijver van literaire non-fictie, een fictieschrijver of een dichter, een spoken word-artiest of een illustrator? Het is allemaal mogelijk. Op de auteurspagina zie je onder “Themabezoek” bij Activiteiten welke doelgroep de auteur bezoekt.