Wilma Geldof tijdens een klassenbezoek.
De schrijver komt hoogstpersoonlijk langs om te vertellen en met de leerlingen te praten over boeken en het werk als schrijver. Een ontmoeting met een schrijver is interactief en gevarieerd. De auteur gebruikt verschillende korte werkvormen zoals voorlezen, inspiratiebronnen laten zien, met de leerlingen praten over de boeken, een PowerPoint-presentatie, een quiz of vertellen wat de schrijver leuk of juist lastig vond om te schrijven. Iedere schrijver vult het bezoek anders in. Vaak is de rode draad van het bezoek een kennismaking met het beroep van schrijver en een programma rond een boek dat nieuw is verschenen of goed aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen.
Een schrijversbezoek brengt een boek tot leven: leerlingen leren nieuwe boeken, genres of schrijvers kennen. Ook begrijpen ze boeken beter als ze de schrijver hebben ontmoet. Als klap op de vuurpijl krijgen ze zin om te lezen. Deze impact van het schrijversbezoek blijkt uit onderzoek.
Hoe leer je de auteur het beste kennen? Dit bezoek heeft het grootste rendement als docent en leerlingen tevoren hebben geïnvesteerd in voorbereiding: opzoeken wie de schrijver is, wat hij/zij geschreven heeft en al werk hebben gelezen van de auteur: een boek, verhaal, gedicht, essay… Dan kan de schrijver tijdens het bezoek meteen de diepte in en is de impact groter.
Welke schrijver wil jij de leerlingen laten ontmoeten? Een schrijver van romans, verhalen of non-fictie, een dichter, een spoken word-artiest of een illustrator? Het is allemaal mogelijk. Op de auteurspagina zie je bij “Ontmoeting met een schrijver” onder Activiteiten welke doelgroep de auteur bezoekt.