Foto: Chris van Houts
Zijn jouw leerlingen erg bezig met thema’s die spelen bij hen thuis, in hun woonplaats of in de maatschappij in het algemeen? Dan is een Maatschappelijk gesprek met een schrijver een mooie manier om dat bespreekbaar te maken.
Schrijver en leerlingen gaan onder begeleiding van de docent een open gesprek aan. Leerlingen leren wat dit thema voor personages betekent en beleven daardoor het thema en morele dilemma’s vanuit verschillende perspectieven. Omdat ze niet over zichzelf maar over personages praten, is praten over dit onderwerp minder kwetsbaar. Is de sfeer in de klas veilig, dan kunnen ook eigen ervaringen aan bod komen. Het gaat dan niet om elkaar overtuigen of de discussie winnen, maar om herkenning, jezelf uitspreken en verbinding.
Leerlingen leren hun standpunten en ervaringen goed verwoorden, naar elkaar te luisteren en zich in te leven in personages en klasgenoten. De leerlingen breiden hun belevingswereld uit én vergroten begrip voor elkaar. Als bijvangst worden ze door dit gesprek nieuwsgierig naar het boek.
Voorbeelden van thema’s: armoede, klimaat, sexting, liefde, vriendschap, identiteit.
Deze vorm sluit ook goed aan bij burgerschapsvorming.
Literatuur gaat om het knetteren tussen wat de maatschappij (of jouw groep) van je verwacht en je eigen, individuele identiteit en wensen.
- Philip Huff
Welke schrijvers kunnen met de leerlingen in gesprek over maatschappelijk thema’s? Op de auteurspagina zie je bij “Maatschappelijk gesprek” onder Activiteiten welk thema de auteur bespreekt voor welke doelgroep.