In gesprek 23-05-2024 | Door Redactie

Interview

Interview

Foto: Marco de Swart

De schrijver neemt deel aan een discussiepanel of debat voor publiek of een leerling of groepje leerlingen interviewt de auteur. Ook is er ruimte voor vragen en reacties uit publiek zoals klas- en jaargenoten. Deze vorm kan zowel in klasverband voor een intieme setting als voor een grote groep voor een eigen college-tour op school. Eventueel kan de docent of de auteur zorgen voor een inleiding. De docent of een ervaren interviewer kan ook helpen voor meer verdieping in de vragen.

Tip: Is een interview van een heel lesuur te lang? Je kunt deze vorm gerust combineren met een van de andere soorten activiteiten.

Hoe wist je dat je dit wilde gaan doen en niet iets anders? Ben je niet bang dat je op een dag niks meer weet om te schrijven? Waar leef je nou eigenlijk precies van? In de praktijk gaan de meeste vragen van leerlingen daarover. Leerlingen zijn heel benieuwd wat schrijvers eigenlijk voor figuren zijn, hoe ze hun werk doen en waarom.

- Ingmar Heytze

 

Voorbereiding voor extra impact

De leerlingen hebben zich van tevoren voorbereid  door het werk van de auteur te lezen en in overleg met hun klasgenoten vragen of onderwerpen te bedenken te selecteren. Zo zijn ook de klasgenoten bij het interview. En misschien heb jij of je onderwijsmethode lessen over interviewtechnieken?

 

Deze schrijvers kun je uitnodigen

Wie kunnen jouw leerlingen gaan interviewen? Een schrijver van romans verhalen of non-fictie, een dichter, een spoken word-artiest of een illustrator? Het is allemaal mogelijk. Op de auteurspagina zie je onder Interview bij Activiteiten welke doelgroep de auteur bezoekt.

 

Bekijk auteurs met deze activiteit