Veelgestelde vragen

Voor schrijvers / Voor organisatoren


 

Voor schrijvers

Wanneer ontvang ik mijn honorarium?
Rond de vijftiende van de maand worden de honoraria van de maand ervoor uitbetaald. Heb je een vraag over de uitbetaling? Mail dan naar financieel@deschrijverscentrale.nl.

Waar kan ik met vragen over de financiele afhandeling terecht?
Heb je vragen over de uitbetaling van je honorarium of over een factuur die je van ons hebt ontvangen, stuur dan een mail naar financieel@deschrijverscentrale.nl.

Moet ik btw berekenen over mijn honorarium?
Zoals iedere ondernemer is een literaire maker omzetbelasting verschuldigd over de inkomsten. Er is echter een uitzonderingsregeling voor enkele activiteiten. Meer informatie over deze uitzonderingsregeling is te vinden op de website van de Belastingdienst. Bezoeken aan het onderwijs zijn vrijgesteld van btw.

Moet ik het ontvangen honorarium aangeven bij de Belastingdienst?
Bij de aangifte inkomstenbelasting moet je de ontvangen honoraria van het jaar waarover je aangifte doet meenemen. Hiervoor ontvang je van ons in het voorjaar een jaaropgave.

Waar kan ik terecht als ik te maken heb gehad met ongewenste omgangsvormen?
We hopen natuurlijk dat het niet voorkomt, maar mocht je te maken krijgen met ongewenste omgangsvormen tijdens je schrijversoptreden, worden wij hier graag van op de hoogte gesteld. Wil je liever een vertrouwenspersoon spreken, dan kun je terecht bij Mores.online.

Waar staat het contract voor een bezoek?
Wanneer we een bezoek voor je hebben bemiddeld, maken we een contract op. Dit contract sturen we via de mail naar je op en hij staat op je profiel op deze website.

Met wie kan ik contact opnemen als ik een vraag heb over een specifiek contact?
Op het contract staat een referentienummer en de initialen van de bemiddelaar die het contract heeft bemiddeld. Wanneer je ons belt, hou deze gegevens dan bij de hand. We kunnen je dan snel doorverbinden met de juiste medewerker. Ook kun je reageren op de mail waarin het contract is verstuurd, je mail komt dan bij de juiste medewerker binnen.

Wegens overmacht of ziekte wil ik een contract wijzigen, is dat mogelijk?
Bij het wijzigen van een contract, zijn de annuleringsvoorwaarden van kracht. Hierin staat in welke gevallen het contract gewijzigd mag worden.
Mail bij vragen over het wijzigen van een bemiddeling naar jeugd@deschrijverscentrale.nl of volwassenen@deschrijverscentrale.nl. Vergeet niet het referentienummer van het contract te vermelden. We beantwoorden je vraag zo snel mogelijk.
Bel bij spoed naar 020 820 26 55 (afdeling jeugd) of 020 820 26 50 (afdeling volwassenen). Zorg ervoor dat je bij ziekte meteen de organisator op de hoogte stelt, de contactgegevens van de organisator vind je op het contract.

Ik heb zelf al contact met een organisator, maar wil de zakelijke kant door jullie laten afhandelen. Is dat mogelijk?
Jazeker! Vraag de organisator om een aanvraag bij ons in te dienen. Dat kan tot drie weken voor het bezoek, maar eerder is beter. Laat de organisator in de aanvraag vermelden dat de afspraak al rechtstreeks gemaakt is om misverstanden te voorkomen. Heeft de organisator vragen? Stuur ze dit artikel.

Ik heb een vraag over mijn account.
De meeste vragen worden beantwoord in de handleiding. Heb je een vraag of een probleem waarbij de handleiding geen hulp biedt, neem dan contact met ons op via communicatie@deschrijverscentrale.nl.

Waar kan ik de auteursvoorwaarden lezen?
De auteursvoorwaarden kun je hier downloaden. Ook zijn ze te vinden wanneer je ingelogd bent op www.deschrijverscentrale.nl en naar je account gaat. Kun je deze ook met behulp van de handleiding niet vinden? Neem dan contact op met communicatie@deschrijverscentrale.nl.

Voor organisatoren

Waar kan ik terecht met vragen over de factuur?
Vragen over de factuur of de betaling ervan kun je richten aan financieel@deschrijverscentrale.nl.

Met wie kan ik contact opnemen als ik een vraag heb over het contract?
Op het contract staat een referentienummer en de initialen van de bemiddelaar die het contract heeft bemiddeld. Wanneer je ons belt, hou deze gegevens dan bij de hand. We kunnen je dan snel doorverbinden met de juiste medewerker. Ook kun je reageren op de mail waarin het contract is verstuurd, je mail komt dan bij de juiste medewerker binnen.

Hoe bereid ik het bezoek goed voor?
Heb je een bezoek geregeld voor het basisonderwijs, lees dan vooral de Toolkit PO. Voor het voorgezet onderwijs hebben we ook de Toolkit VO ontwikkeld, deze lees je hier. Is het bezoek voor volwassen, dan raden wij je vooral aan om in overleg met de bezoekende literaire maker met de voorbereiding aan de slag te gaan. Check of zij nog iets nodig hebben, of wellicht iets klaar hebben liggen wat helpt bij de voorbereiding. 

Ik wil graag contact met de schrijver over het aanstaande bezoek.
Fijn! Daar krijgt het bezoek alleen maar meer impact van. Contactgegevens vind je op het contract voor het bezoek.