Toolkit Schrijversbezoek Toolkit coördinatoren po

Onderzoek: "Schrijver in de klas maakt lezen leuker"

Schrijversbezoeken motiveren leerlingen om (meer) te gaan lezen, blijkt uit onderzoek  (gepubliceerd in 2018) uitgevoerd in opdracht van de Schrijverscentrale en Stichting Lezen. Welke effecten heeft een schrijversbezoek op het lezen van PO-leerlingen? 

 

Meer leesplezier en begrip

Ontmoetingen tussen schrijvers en leerlingen maken literatuur zichtbaar en tastbaar. Schrijvers vertellen over hun creatieve proces en zorgen er met hun verhalen voor dat het boek voor de leerlingen tot leven komt. Ze vinden het dan ook leuk om een schrijver in het echt te ontmoeten, vertelt 95% van de leerlingen. Ook 94% van de leerkrachten geeft dit aan. 

De allerbelangrijkste opbrengst van schrijversbezoeken is een hogere leesmotivatie. Leerlingen worden nieuwsgierig en willen ook na het bezoek nog een boek van de schrijver lezen (51% leerlingen, 77% leerkrachten). Na de ontmoeting hebben ze zelfs zin om boeken van andere schrijvers te lezen (47% leerlingen, 60 % leerkrachten). Oftewel: een schrijver in de klas maakt lezen leuker! 

Leerlingen leren van de schrijver, vertelt 93% van de leerkrachten. Zij zien dat de kinderen door het schrijversbezoek de boeken beter begrijpen (65 %) en aan het denken worden gezet (70%). De kinderen merken zelf ook op dat de schrijver dingen vertelt die ze nog niet wisten (69%). 

 

De Schrijverscentrale helpt: succesfactoren

Uit het onderzoek blijkt de keuze van de schrijver van groot belang: die moet passen bij de leeftijd en belevingswereld van de leerlingen. De Schrijverscentrale is gespecialiseerd in advies bij het kiezen van een schrijver. Dat wordt gewaardeerd: leerkrachten lieten weten dat de bezoekende schrijver goed aansloot aan bij de belevingswereld (97%) en de leeftijd van de leerlingen (94%).

Wat maakt een schrijversbezoek nog effectiever? Belangrijke succesfactoren zijn een ruim boekenaanbod voor de leerlingen, inhoudelijke voorbereiding en de mogelijkheid om de auteur vragen te stellen. De Toolkit Schrijversbezoeken PO helpt je deze succesfactoren te realiseren. (Zie ook de Toolkit leerkrachten PO.)

 

Onderzoek

Het onderzoek Dichter bij de schrijver, dichter bij lezen is uitgevoerd door Oberon en Lisanne Bos onder supervisie van Natascha Notten (Radboud Universiteit), in opdracht van de Schrijverscentrale en Stichting Lezen. Het combineert een internationaal literatuuronderzoek met een onderzoek onder Nederlandse organisatoren, docenten, leerlingen en schrijvers. 

Lees er dit artikel  over of het onderzoeksrapport zelf. 


Over Stichting Lezen

Stichting Lezen zet zich in voor een omgeving die kinderen en jongeren de kans biedt om het plezier in lezen te ontdekken en te blijven ontwikkelen. Zodat ze kunnen uitgroeien tot blijvende lezers.  Om dat te bereiken stemmen ze activiteiten op het gebied van leesbevordering en literatuureducatie op elkaar af en ondersteunen ze vernieuwende initiatieven, methodieken en instrumenten. Ook stimuleren zij onderzoek en verspreiden ze onderzoeksresultaten op dit gebied. Wil je praktisch aan de slag met de kennis van Stichting Lezen? Bekijk dan de Succesfactoren van leesbevordering of hun inspirerende brochurereeks Kwestie van Lezen.