Toolkit Schrijversbezoek Toolkit leerkrachten PO

Onderzoek: “Schrijver in de klas maakt lezen leuker”

Schrijversbezoeken motiveren leerlingen om (meer) te gaan lezen, blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Stichting Lezen en De Schrijverscentrale. Welke effecten heeft een schrijversbezoek precies op het lezen van PO-leerlingen? 

 

Leesplezier en literair begrip

Ontmoetingen tussen schrijvers en leerlingen maken literatuur zichtbaar en tastbaar. Schrijvers vertellen over het creatieve proces en maken leerlingen op geheel eigen wijze enthousiast voor de magische wereld van boeken. Leerlingen vinden het dan ook leuk om een schrijver in het echt te ontmoeten (95% leerlingen, 94% leerkrachten). 

De allerbelangrijkste opbrengst van schrijversbezoeken is een hogere leesmotivatie. Leerlingen worden nieuwsgierig en willen ook na het bezoek nog een boek van de schrijver lezen (51% leerlingen, 77% leerkrachten). Na de ontmoeting hebben ze zelfs zin om boeken van andere schrijvers te lezen (47% leerlingen, 60 % leerkrachten). Oftewel: een schrijver in de klas maakt lezen leuker! 

Leerlingen leren van de schrijver, vertelt 93% van de leerkrachten. Zij zien dat ze door het schrijversbezoek de boeken beter begrijpen (65 %) en aan het denken worden gezet (70%). De kinderen zelf merken ook op dat de schrijver dingen vertelt die ze nog niet wisten (69%). 

 

De Schrijverscentrale helpt

De keuze van de schrijver is van groot belang, blijkt uit internationaal onderzoek: de schrijver moet passen bij de leeftijd en belevingswereld van de leerlingen. De Schrijverscentrale is gespecialiseerd in advies bij het kiezen van een schrijver. Dat wordt gewaardeerd: leerkrachten lieten weten dat de bezoekende schrijver goed aansloot aan bij de belevingswereld (97%) en de leeftijd van de leerlingen (94%).

Succesfactoren

Wat maakt een schrijversbezoek nog effectiever? Ook dat is uitgezocht. Belangrijke succesfactoren zijn genoeg boeken voor de leerlingen, voorbereidende lessen en mogelijkheid om de auteur vragen te stellen. Deze Toolkit helpt u deze succesfactoren te realiseren. (Zie ook de Toolkit coördinatoren PO.)

 

Onderzoek met Stichting Lezen

Het onderzoek Dichter bij de schrijver, dichter bij lezen is uitgevoerd door Oberon en Lisanne Bos onder supervisie van Natascha Notten (Radboud Universiteit), in opdracht van de Schrijverscentrale en Stichting Lezen. Het combineert een internationaal literatuuronderzoek met een onderzoek onder Nederlandse docenten, organisatoren, leerlingen en schrijvers. Lees er dit artikel over of het onderzoeksrapport zelf. 

Over Stichting Lezen

Stichting Lezen zet zich in voor een omgeving die kinderen en jongeren de kans biedt om het plezier in lezen te ontdekken en te blijven ontwikkelen. Zo kunnen ze uitgroeien tot blijvende lezers.  
Om dat te bereiken stemmen ze activiteiten op het gebied van leesbevordering en literatuureducatie op elkaar af en ondersteunen ze vernieuwende initiatieven, methodieken en instrumenten. Ook stimuleren zij onderzoek en verspreiden ze onderzoeksresultaten op dit gebied. 

Wil je praktisch aan de slag met de kennis van Stichting Lezen? Bekijk dan de Succesfactoren van leesbevordering of hun inspirerende brochurereeks Kwestie van Lezen.