Natascha Stenvert

Hoe ziet een bezoek van Natascha Stenvert eruit? 

Eerst vertelt Natascha wie ze is en wat een illustrator doet. Natuurlijk is er ook tijd voor vragen van de kinderen. Dan mogen de kinderen heel voorzichtig van dichtbij originele tekeningen bekijken uit boeken die Natascha heeft geïllustreerd. Daarna leest ze voor uit Een ongelofelijk grote, ongelofelijk gevaarlijke leguaan. Tijdens het voorlezen zijn de illustraties uit dit boek groot op het digibord te zien. Ook bespreken we wat details uit de illustraties.

Daarna moeten de kinderen zelf aan de slag met een tekenopdracht die eerst nogal zenuwslopend is. Tijdens het tekenen geeft Natascha tips. Als het bezoek is afgelopen, zijn de kinderen een heel eind op weg om samen een groot en persoonlijk kunstwerk te maken. Dit kunstwerk moet na het bezoek nog af worden gemaakt.

Zo bereid je het bezoek van Natascha voor:

Vragen bedenken en selecteren

De leerlingen bedenken een paar vragen voor Natascha. Je kunt hiervoor werken met de lestip Op onderzoek uit de toolkit. Voor groep 3 kun je de onderdelen “Zoek de antwoorden” en “Informatie beoordelen” overslaan, maar selecteer wel samen met de leerlingen bijvoorbeeld de top vijf vragen waar de leerlingen antwoord op willen – het liefst vragen over de boeken of over het maken van illustraties.

Familie-kringspel

Je kunt een kringspel over familiesituaties doen. Daarvoor kun je de lestip gebruiken uit de lesbrief van Sardes. Let op: doe de andere lestips in deze lesbrief juist niet. 
Aanpak: vertel de kinderen dat iedereen zijn speciale verhalen heeft en dat jullie gaan ontdekken wat ons allemaal uniek maakt.
Laat telkens een kind een grote dobbelsteen gooien en iets delen:
2: “Wie zit er allemaal in jouw gezin?” (laat elke gezinssamenstelling bestaan en normaal zijn)
3: “Wat doe je graag met je familie?
4: “Welke taal spreek je thuis?”
5: “Hoe vier je thuis een feest?”
1 en 6: kind mag zelf een thema kiezen

Tip voor na het bezoek
Misschien is het leuk om na het bezoek een ‘open klas’ te organiseren, zodat de vaders, moeders, vriendjes en vriendinnetjes, opa’s, oma’s en alle andere geïnteresseerden het grote kunstwerk kunnen bewonderen
 

Welke boeken kun je voorlezen?

Prentenboeken

  • Mevrouw Das en meneer Ping (auteur Rindert Kromhout)
  • Ik wil niet naar school (auteur Rindert Kromhout)
  • Juf, wat voor haar heb je?  (auteur Kamalia Talhaoui)
  • Juf op de bakfiets (auteur Kamalia Talhaoui)

Leesboeken
(ook zelf te lezen vanaf 15 weken leesonderwijs tot eind groep 3)

  • die aap is tof! Zwijsen - Veilig leren lezen 
  • Rat en Kat maken wat Zwijsen - Veilig leren lezen
  • Sint zoekt pien (auteur Selma Noort) Zwijsen - ik leer lezen met Zwijsen 
  • Hou je vast! (auteur Selma Noort) Zwijsen - Toneellezen 
  • Wij gaan weg! (auteur Pim Lammers) Zwijsen - ik leer lezen met Zwijsen 
  • Noer, wat eet jij nou? (auteur Kamalia Talhaoui) Zwijsen - ik leer lezen met Zwijsen
  • een mop in de klas (auteur Elisa van Spronsen) Zwijsen - Toneellezen/moppen 

Boek dat Natascha zelf wil voorlezen

  • Een ongelofelijk grote, ongelofelijk gevaarlijke leguaan (auteur Pim Lammers)

Dit boek lees je voor het bezoek dus niet met de kinderen, ook lezen de kinderen die niet zelf. Na het bezoek is het natuurlijk erg leuk om dit boek juist wel te lezen!