Opzet van het bezoek is om de kinderen een aanzet geven om een verhaaltje te schrijven of te bedenken. Daarvoor geeft ze een aantal tools waarmee de kinderen aan de slag gaan. Vooraf leest ze voor, om in de stemming te komen. Dan praat ze met de klas over het voorgelezen verhaal, en gaat ze samen met de leerlingen een nieuw verhaal verzinnen.
We gaan een aantal punten af:
- Wat voor type personage(s) willen we in scene zetten? (mens, of dier, met of zonder kleren? Iets anders? Een combinatie?)
- Wat voor stemming krijgt het verhaal? (grappig of mooi/ontroerend of spannend/eng…?)
- Wat voor soort verhaal wordt het? (avontuur, gekkigheid, maatschappijkritiek, psychologie..?)
- Dan kunnen ze beginnen. Kinderen hebben heel veel fantasie :)
Zo bereid je het bezoek van Catharina voor:
Lees minimaal twee boeken van Catharina voor, niet te lang voor haar komst
Wat heb je nodig tijdens het bezoek?
Een paar grote vellen papier, als we tot illustreren komen. En een ophangmogelijkheid, bijvoorbeeld aan het bord of op een flap-over.
Welke boeken kun je voorlezen?
- Die kleine is Don, de lange is Sjon
- Don en Sjon en de zeven pissebedden
- Het wilde leven van Billy de hamster
- Victor, een paar dagen uit mijn bijzonder interessante leven
- Vuurtje en de dikke steen
- Eefje, het meisje dat honderd jaar was
Luisterboeken