Foto: Chris van Houts
De Schrijverscentrale werkt dagelijks hard om schrijvers, illustratoren, spoken word-artiesten, stripmakers, dichters, literaire vertalers en graphic novelists bezoeken door heel Nederland te laten afleggen. Dat doen wij omdat het bezoek van een literaire maker het plezier in lezen aanwakkert en zo de leeslust vergroot. Je kan je misschien indenken dat dat gepaard gaat met veel mailtjes en telefoontjes, maar hoe ziet een dag als bemiddelaar bij de Schrijverscentrale er nou precies uit? Kijk mee met de werkdag van Denise Breevaart, bemiddelaar op de afdeling Jeugd.
Enigszins buiten adem komt Denise het kantoor binnen. De trappen naar de derde verdieping zijn daarvan de oorzaak. Ze legt haar spullen bij haar bureau, zet de computer aan en maakt een kop thee. Als ze terug is bij haar bureau, is de computer opgestart en kan ze meteen aan de slag.
“Waar ik altijd mee start, is het uitzoeken van urgente mailtjes. Is er een last minute wijziging in een bezoek dat deze week plaatsvindt? Is een van de literaire makers die deze week een bezoek moet afleggen ziek geworden? Dit soort zaken krijgen voorrang op mijn andere werk, zeker in drukke periodes is het belangrijk scherp te zijn op urgente mailtjes. Als bemiddelaar wil je immers dat elk bezoek een positieve ervaring is voor organisator, literaire maker en publiek.”
Er zijn vandaag gelukkig weinig urgente mails binnengekomen, Denise kan verdergaan met haar werk. Ze verwerkt binnengekomen aanvragen door contact op te nemen met literaire makers en hen uitnodigingen voor te leggen, koppelt aan organisatoren terug of de literaire maker die zij hebben uitgenodigd beschikbaar is en maakt contracten op. Allemaal terwijl de telefoon onverstoorbaar overgaat.
“De Schrijverscentrale, met Denise.”
“Je zoekt dus een schrijver die een workshop kan geven in groep 6?”
Ze ratelt een bewonderenswaardig lijstje met schrijvers af.
“Heb je ook al eens aan een illustrator of spoken word-artiest gedacht? Of wat dacht je van een stripmaker of graphic novelist?”
Kundig helpt ze de beller aan een aantal namen die goed passen bij de groep.
“Dat vind ik zo leuk! Iemand helpen een goede keuze te maken, duidelijke afspraken maken met de organisator en de literaire maker en de juiste verwachtingen matchen. Op die manier kan ik een concrete bijdrage leveren aan leesbevordering en leesplezier in Nederland. Door mijn contact met organisatoren en literaire makers, groeit bovendien ook mijn eigen leesplezier weer. Win-win!”
Hoewel Denise vandaag achter haar haar bureau zit, gaat ze heel af en toe mee met een schrijversbezoek. Het geeft haar zicht op hoe zo’n bezoek er nou aan toegaat en ze ziet met eigen ogen wat de impact van een schrijversbezoek is.
“Dat is prachtig om te zien, dat een literaire maker zo’n grote indruk kan maken. Dan weet je meteen waarvoor je al die contracten maakt.”
Want dat er veel contracten worden opgemaakt, blijkt wel uit de cijfers. Dat is meteen het meest uitdagende in het werk, vindt Denise.
“Het is jammer als je mensen moet teleurstellen, omdat ze bijvoorbeeld een aanvraag te laat hebben ingediend of omdat de literaire maker die zij op het oog hadden niet beschikbaar is. Daarnaast is het niet leuk dat je in de drukte niet iedereen de aandacht kan geven die je wilt geven. Je bent continu bezig met ballen hooghouden. Maar als alles lukt, is dat natuurlijk fantastisch!”
Toch vindt Denise het niet heel erg dat het zo druk is.
“Dit is toch geweldig voor de leesbevordering? Door subsidies zoals de Impulsregeling Masterplan Basisvaardigheden krijgen meer scholen de kans om een literaire maker uit te nodigen, ik heb het er graag voor over om daarvoor harder te werken.”
Op de vraag of Denise een boekentip heeft, blijft het lang stil.
“Mag ik eerst thuis voor mijn boekenkast staan? Er zijn zoveel goede boeken!”
De volgende dag komt de boekentip binnen: Tussentijds van Peter Zantingh. “Een boek dat me erg raakte en ik denk een van de mooiste boeken die ik de afgelopen jaren las.”