Fiona Rempt
Hoe ziet een bezoek van Fiona Rempt eruit?
Fiona stelt zich voor aan de hand van een aantal foto’s van toen en nu en leest een klein verhaaltje voor dat ze als kind schreef. Ze beantwoordt vragen van de leerlingen en daarna is het tijd voor de workshop. Als de leerlingen al ideeën hebben bedacht voor hun eigen verhaal worden die besproken en geeft Fiona tips en tops. Als de klas daar nog niet aan toe gekomen was, verzinnen ze samen met de hele klas ter plekke een verhaal. Fiona geeft schrijftips en de leerlingen gaan hun verhaal/verhalen verder uitwerken. Ze gaan ook een titel bedenken, de voorkant van hun boek ontwerpen en als we daaraan toe komen een flaptekst schrijven.
Zo bereid je het bezoek van Fiona voor:
Algemeen
- Samen met de klas de website van Fiona bekijken.
- De leerlingen lezen een boek van Fiona Rempt. Zie hieronder de lijst boeken die geschikt zijn voor eind groep 3.
- De leerlingen bedenken vragen voor Fiona. Alle vragen mogen: over schrijven, over lezen, over boeken, over Fiona persoonlijk. Om vragen te verzamelen kun je het eerste deel gebruiken van de lestip Op onderzoek.
Schrijven en verzinnen
- Fiona maakte een aantal AVI-boeken samen met haar kinderen. Haar kinderen verzonnen de verhalen en Fiona schreef ze op. Dit was een heel proces, want niet elk verhaal is geschikt en passend om te publiceren. Laat de leerlingen deze boeken bekijken/lezen en nadenken over wat zij denken dat belangrijk is bij het verzinnen/schrijven van een verhaal en daar vragen over opschrijven. De boeken die Fiona met haar kinderen maakte zijn: Salto redt de baai, Help! Salto zit vast, Mag ik een hondje? en Waar is mijn hondje?
- Laat de leerlingen (alleen of in groepjes) een onderwerp en verhaallijn bedenken voor hun eigen verhaal. Ze hoeven het verhaal dus nog niet te schrijven, maar wel bedenken waar het over gaat, welke karakters erin voorkomen en wat er in het verhaal gebeurt. Ze schrijven hun ideeën kort op en tijdens de les zullen we ze bespreken.
- Laat de kinderen een storyboard maken voor het verhaal dat ze verzonnen hebben.
- Laat de kinderen een tekening maken van de hoofdpersoon van het door hen verzonnen verhaal.
Bläsz en de watersnoodramp
Lees eventueel voorafgaand aan het bezoek het boek Bläsz de dappere hond voor en laat de leerlingen de lesbrief bij deze titel maken en de kleurplaatx van Bläsz inkleuren. Die kun je beide downloaden op Fiona’s website. Dit is een waargebeurd verhaal en ook een mooie kapstok om met de leerlingen verder te praten over de watersnoodramp van 1953.
Wat heb je nodig tijdens het bezoek?
Schoolbord, schrijfpapier, tekenpapier en kleurpotloden.
Welke boeken kunnen de kinderen lezen?
- het hol van mol
- Salto redt de baai
- Help! Salto zit vast
- Mag ik een hondje?
- Waar is mijn hondje?
- Bläsz de dappere hond
- Togo de moedige sledehond
- Winkie de stoere postduif
- Een leeuw op het plein
- Sport is top
- Op weg naar de maan
- De held van FC Doelen (voor snelle lezers)
- 1, 2, 3 af!
- Een-nul
- Een punt voor jou
- Wim wil een vis
- Muis wil naar huis
- Slang, waar zit je wang?
WIl je meer weten over Fiona? Bekijk haar profiel!