Spelen met woorden en taal: zo leuk is het om gedichten te lezen en te schrijven.
Op een enthousiasmerende manier laat de schrijver zien hoe leuk en bijzonder het is om gedichten te lezen en te schrijven. Zowel taalgevoel als fantasie worden geprikkeld als kinderen met poëzie aan de slag gaan. De meeste workshops zijn geschikt voor de bovenbouw, maar zelf kleuters kunnen al spelenderwijs aan de slag met poëzie.
Wat is er eerder, de tekst of het beeld?
Voor haar bundel Gewoon een droom schreef Linda Vogelesang gedichten die pasten bij de beelden die Marco Faasen maakte. In haar les laat Linda leerlingen zelf ervaren hoe dat werkt.
Met speelse, beweeglijke opdrachten leert ze leerlingen associëren en al hun zintuigen te gebruiken. Ook het gebruik van klank (en dat hoeft echt geen eindrijm te zijn!) komt in haar workshop aan bod.
Daarna gaan de leerlingen zelf aan de slag om een gedicht te schrijven bij een van de beelden uit de bundel. En het leuke is: leerlingen met hetzelfde beeld, schrijven toch heel andere teksten. Zo komen leerlingen erachter dat ieders hoofd net anders werkt.
Bekijk dichters met deze activiteit
Combineer meerdere Menukaart-onderdelen
De Menukaart-onderdelen lenen zich goed voor een combinatie. Een Schrijver of illustrator op bezoek in de klas is vaak niet compleet zonder een voorleesmoment, of de kinderen kunnen aan de slag met een workshop.
Bent u op zoek naar meer verdieping? Boek dan eens meerdere bezoeken die op elkaar aansluiten. Begin bijvoorbeeld met een Voorleesmoment in de vorm van een video die afgespeeld kan worden in de klas voorafgaand aan een workshop. Wilt u meer inspiratie? Neem dan contact op met de jeugdafdeling van de Schrijverscentrale.