Geboortedatum 1963-09-09
Geboorteplaats Den Haag
Website
https://www.fredhethert.nl
Facebook
https://www.facebook.com/fredhethert
Geboortedatum
1963-09-09
Geboorteplaats
Den Haag
Website
https://www.fredhethert.nl
Facebook
https://www.facebook.com/fredhethert
Fictieschrijver - Illustrator
Genre
Prentenboek
Thema's
Humor - Natuur - Vriendschap
Subthema's
Hoe maak je een verhaal
Activiteiten
Lezing - Presentatie - Voordracht - Workshop/masterclass
Leeftijdsgroepen
Groep 3-4 Basisonderwijs - Kleuters - Volwassenen
Ik ben Pépé Smit. Ik teken en schrijf prentenboeken waar je om kan lachen maar waarvan je misschien ook gaat nadenken. De meeste boeken gaan over Fred het hert. Ik hou veel van de natuur en van dieren. Maar de dieren uit mijn boeken zijn niet zo schattig als je misschien zou denken. Fred gaat bijvoorbeeld op de grond liggen als hij zijn zin niet krijgt. De verhalen zijn grappig en lenen zich er goed voor om levendig voorgelezen te worden. In 2024 staat mijn prentenboek 'Fred en de (bijna mislukte) verjaardag' in de prentenboek top tien van de Nationale Voorleesdagen. Mijn eerste boek ‘Fred het (heel erg eigenwijze) hert’ is al vele malen herdrukt en inmiddels een klassieker, het werd bekroond door de Kinder- en jeugdjury Vlaanderen.
ik bied twee soorten bezoek aan:
- Een schrijversbezoek met workshop en voorstelling op scholen. Duur: een ochtend.
- Een inspiratiebijeenkomst voor volwassenen waarin ik vertel hoe ik mijn boeken maak. Ik geef tips over hoe je zelf een prentenboek kan maken. Ook vertel ik hoe je met kinderen de opdrachten kan doen rondom het thema 'hoe maak je een verhaal'. En ik speel ik een stukje uit de voorstelling. Duur: 60 minuten.
VOORSTELLING EN WORKSHOP ‘HOE MAAK JE EEN VERHAAL?’
Een schoolbezoek bestaat uit de korte voorstelling 'Fred gaat naar de stad', vaak voor de hele onderbouw tegelijk en een opdracht die in de klas samen met mij wordt uitgewerkt. De voorstelling bestaat uit een animatiefilm gecombineerd met 'life' actie van mijzelf. De film begint met beelden van mijzelf, ik zit aan mijn tekentafel. Ik ga een nieuw prentenboek maken, als ik begin te tekenen komt de tekening van Fred het hert die ik zojuist heb getekend in het schetsboek plots tot leven. Fred roept dat hij er zo niet uitziet. Er ontstaat een samenspel tussen Fred (in de film) en en mij (life voor het beeld) waaruit een heel avontuur rolt. Dit duurt ongeveer 12 minuten. Daarna volgt de opdracht. Ik laat een paar bladzijden uit het begin van het verhaal zien. Op de laatste springt Fred uit het bos. Dan is er een bladzij leeg en daarna zien we Fred plotsklaps op de maan. Hé! Wat is hier gebeurd? Ik vraag de kinderen of zij mij kunnen helpen met een boek maken. Kunnen zij de verdwenen bladzij voor mij tekenen en bedenken wat er op die bladzij is gebeurd? Hoe is Fred op de maan terecht gekomen? Kan alles in een verhaal? De kinderen bedenken en tekenen zelf één bladzij uit het boek. Alles mag behalve een raket. Want het leuke van fantasie is dat je dingen kunt laten gebeuren die in het echt niet kunnen maar wel in een boek. De nadruk ligt dan ook op de fantasie en niet op een zo mooi mogelijke tekening. De kinderen gaan terug naar de klas en ik ga de klassen langs. Alle klassen krijgen gedrukte a4 bladzijden met het begin en het eind van het verhaal (6 in totaal). Die vormen samen met de tekeningen van de kinderen het hele verhaal. De kinderen hebben zelf een boek gemaakt!
Alle bladzijden kunnen b.v. aan een waslijn worden gehangen of opgeprikt! Zo kunnen de kinderen (en hun ouders/verzorgers) nog even nagenieten van het schrijversbezoek en het resultaat.
Voor groep 1 en 2 hou ik het heel simpel, ze gaan alleen tekenen. De leerkracht en ik schrijven erbij wat er op de tekening gebeurt.
De workshop is ook leuk voor groep 3 en 4. Ik maak het dan is iets moeilijker. Ze gaan tekenen maar schrijven er ook een zin bij. In deze groep vertel ik ook iets meer over hoe een verhaal in elkaar zit.
Voor meer info zie de de pdf.
Deze activiteiten kan Pépé Smit uitvoeren tijdens een schrijversbezoek:
externe webpagina's