Voor u het weet staan Sint en Piet weer voor de deur van het klaslokaal. Op basisscholen is het dan weer tijd voor pepernoten, de rommelpiet en surprises. Wist u dat u ook een feestelijk én leerzame draai aan de Sinterklaastijd kunt geven door een auteur uit te nodigen? Via De Schrijverscentrale gaan dit najaar verschillende auteurs en illustratoren naar basisscholen om leerlingen te laten smullen van Sinterklaasverhalen. Eén van deze auteurs is Sanne de Bakker. Speciaal voor de Sinterklaastijd geeft ze een workshop bij haar spannende boek Sinterklaas zonder baard. Inclusief voorlezen, zingen en knutselen. Wij belden Sanne op om haar van alles te vragen over deze speciale workshop.
Super leuk dat je met een speciale Sinterklaasworkshop op pad gaat! Sinterklaas zonder baard is een spannend voorleesverhaal. Hoe heb je het verhaal verwerkt tot een workshop en wat kunnen scholen verwachten?
Allereerst lees ik voor uit mijn boek Sinterklaas zonder baard en tussendoor speel ik Sinterklaasliedjes op een piano of op mijn keyboard, zodat de kinderen uit volle borst mee kunnen zingen. Omdat Sinterklaas in het boek zijn baard heeft afgeschoren gaan de kinderen vervolgens met de door mij meegenomen knutselspullen een nieuwe baard voor Sinterklaas maken, die baard hoort er nu eenmaal bij. Zodra alle baarden af zijn maak ik een mooie groepsfoto van alle Sinterklaasjes en krijgen de kinderen hun eerste Sint-diploma.
Je gaat al een aantal jaar met de Sinterklaasworkshop door het land. Heb je voor je dit jaar nog elementen toegevoegd of veranderingen aangebracht aan de workshop?
Er gaat inderdaad iets veranderen; er komt een nieuwe uitgave van Sinterklaas zonder baard. Een aantal jaar geleden was er in ons land nog duidelijk een verschil van mening over het uiterlijk van zwarte Piet: de ene groep vond dat hij zwart of bruin moest blijven, de andere groep was er fel op tegen. Inmiddels zijn de mensen eraan gewend dat je Piet nu in allerlei verschillende kleuren kunt aantreffen en daarom heb ik met mijn uitgeverij besloten de pietjes uit mijn boek aan te passen in onder andere roetveegpieten. De digitale presentatie die bij mijn voorleessessie hoort wordt om die reden dus aangepast.
In Sinterklaas zonder baard is de goedheiligman toe aan een metamorfose. Zijn mijter en staf kunnen bij het grofvuil en de Sint is zijn baard al helemaal zat. Met zijn nieuwe verschijning gelooft helaas niemand meer dat hij de echte Sinterklaas is. Hoe spoor jij leerlingen aan om na te denken over creatieve oplossingen?
Ik laat ze meedenken aan een oplossing die in de loop van het verhaal ook tot een goed einde zorgt. Sinterklaas komt er namelijk achter dat niemand hem meer herkent zonder mijter, staf en baard, dus trekt Sinterklaas tóch maar op het moment suprême een Sinterklaaspak aan en maken de pietjes van zijn afgeknipte baard een nieuwe nepbaard. Er is weliswaar een klein plakrandje zichtbaar, maar verder lijkt hij weer precies op Sinterklaas.
Kinderen die in de toekomst twijfelen of de baard wel echt is, denken dan: O wacht eens even, hij had natuurlijk zijn baard afgeschoren, vandaar dat hij nu een nepbaard heeft.
Heb je tips voor leraren om voor jouw bezoek al aan de slag te gaan met Sinterklaas zonder baard?
Het zou leuk zijn als de kinderen de tekst van de volgende liedjes goed kunnen meezingen, dit kunnen ze van tevoren alvast lekker oefenen:
-Zie ginds komt de stoomboot
-Daar wordt aan de deur geklopt.
-O, kom er eens kijken
-Zachtjes gaan de paardenvoetjes
Naast de Sinterklaasworkshop heb je nog diverse andere programma’s waarmee je scholen, boekhandels en bibliotheken bezoekt. Waarom vind jij het belangrijk om op schrijversbezoek te gaan?
Omdat het lezen van boeken lang niet meer overal vanuit huis wordt gestimuleerd, ouders zijn druk, kinderen hebben een overvloed aan andere interesses, met name alle apparaten trekken enorm de aandacht, en dat terwijl lezen zo belangrijk is: voor je woordenschat, voor het prikkelen van je fantasie, voor de rust, voor de vervolgopleidingen die kinderen gaan doen et cetera. Ik merk altijd dat kinderen na mijn bezoek weer zin hebben om te lezen, of dat ze al vlak voor mijn komst gestimuleerd zijn. Ineens vinden ze het dan weer cool om een boek te lezen omdat ze een schrijver in levenden lijve ontmoeten. Ze hoeven niet eens mijn boeken te lezen, als ze maar lezen. Kinderen vragen ook altijd wat mijn favoriete boeken zijn, en zo geef ik ze weer tips over leuke boeken van mijn collega’s en vertel ik waar ze over gaan. Ik hoor dan altijd wel weer een kind zeggen: ‘O, dat is echt iets voor mij!’ en denk ik weer: Missie geslaagd.
Enthousiast geworden over de workshop van Sanne? Neem contact met ons op over de mogelijkheden of kijk voor meer informatie op haar auteursprofiel.
Via De Schrijverscentrale gaan er meer auteurs op pad met vrolijke Sinterklaasvoorstellingen. Op de profielen vindt u meer informatie over de auteur.
Fotografie: Edwin Walvisch