Een schrijver op bezoek tijdens de les Nederlands is hartstikke leuk. Maar een schrijversbezoek dat raakt aan meerdere vakken is nog effectiever. Charlotte Huiskamp, docent Nederlands aan het Damstede Lyceum in Amsterdam koos de Tweede Wereldoorlog als thema en werkte nauw samen met de vakgroep geschiedenis. “Bij ons heeft het iets heel positiefs gedaan.”
Eind vorig jaar is het project ‘Club lit’ gestart op het Damstede Lyceum. De eerste- en tweedejaars leerlingen krijgen drie uren per week literatuurles om ze taalvaardiger te maken. “Twee lessen lezen we in een gemeenschappelijk boek, de derde les is een spreekles in kleine groepjes van tien leerlingen”, vertelt Charlotte Huiskamp. “Het idee is dat de leerlingen meters maken zonder dat ze beoordeeld worden zodat het lees- en spreekplezier terugkomt.”
Als eerste boek koos de school voor De tunnel van Anna Woltz. Huiskamp zocht gelijk naar een samenwerking met collega’s van de sectie geschiedenis en als kers op de taart regelden ze samen een bezoek van de schrijfster aan school. Tijdens de spreeklessen besteedden ze aandacht aan interviewen zodat de leerlingen zelf Anna Woltz het hemd van het lijf konden vragen.
Huiskamp vertelt:
“Zo’n vakoverstijgend bezoek leeft meer, ik merk dat het breder wordt gedragen in het hele team. Dat is een groot voordeel omdat het schrijversbezoek dan ook meer mensen raakt. Het wordt meer gedeeld door docenten die hun enthousiasme weer doorgeven aan leerlingen. Bij ons heeft het iets heel positiefs gedaan.”
De tunnel speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog in de metrotunnels in Londen. Tijdens de geschiedenislessen leerden de leerlingen waarom deze situatie specifiek was voor Londen en hoe het leven onder de grond eruit zag. “Het is fijn om de setting van het boek geduid te hebben door geschiedenisdocenten. De leerlingen leerden wat er echt aan de hand was. Dat vind ik heel mooi want als je het boek leest is niet direct duidelijk waar feit ophoudt en waar fictie begint”, vertelt Huiskamp.
Het onderwerp ging echt leven voor de leerlingen en met vragen keerden ze terug naar de lees- en spreeklessen. “Ze vroegen bijvoorbeeld wat er zou gebeuren als Amsterdam nu gebombardeerd zou worden en of ze dan in de metro’s zouden schuilen. Ik heb ze hiermee weer teruggestuurd naar de geschiedenisdocent zodat hij kon vertellen over de schuilkelders uit de Koude Oorlog.”
Het bezoek van Anna Woltz sloot perfect aan bij de nieuwsgierigheid van de leerlingen. “Veel leerlingen hadden toch nog het gevoel dat Anna alles in haar boek had verzonnen. Zij kon heel mooi uitleggen hoe zij onderzoek heeft gedaan”, aldus Huiskamp. “Anna vertelde bijvoorbeeld dat ze er een dag over had gedaan om uit te zoeken hoe een keuken van een arm gezin eruit zag in de jaren ‘40 in een specifieke wijk van Londen. De leerlingen kregen inzicht in al het werk dat achter het schrijven zit.”
“Juist het vakoverschrijdende van dit bezoek is super leuk”, vertelt Huiskamp. “Mijn tip is om het door één collega van beide secties te laten organiseren. Zij kunnen heldere lijnen uitzetten en het project vervolgens toegankelijk maken voor de rest.”
De Tweede Wereldoorlog is een veelbesproken onderwerp in de literatuur. Wil je in het kader van dit thema ook een schrijver in de klas uitnodigen? Kijk op onze schrijverspagina en filter op thema Tweede Wereldoorlog en leeftijdsgroep klas 1-3 of klas 4-6 voortgezet onderwijs.
Liever persoonlijk advies? Neem dan contact op met onze bemiddelaars voor de onderbouw of bovenbouw. Een schrijversbezoek is vervolgens eenvoudig te boeken via de Schrijverscentrale.