Leuk, er komt een schrijver in de klas! Een prachtige manier om het leesplezier bij leerlingen aan te wakkeren. Dit blijkt uit het onderzoek Dichter bij de schrijver, dichterbij lezen dat De Schrijverscentrale samen met Stichting Lezen heeft laten uitvoeren. Voorbereiding is cruciaal. Het is van belang dat de leerlingen het boek van de bezoekende schrijver hebben gelezen. Alleen… zijn er wel genoeg boeken van de schrijver op school?
Een beperkte boekenvoorraad van de schrijver is een belangrijke belemmering, zo ontdekte De Schrijverscentrale. Bij maar liefst 48% van de schrijversbezoeken is er niet voor elke leerling een boek op school. Voor 12% was er zelfs helemaal geen boek beschikbaar. Wilt u er wel voor zorgen dat leerlingen een boek van de bezoekende schrijver kunnen lezen? We zetten wat tips voor u op een rijtje. Zelf een mooie tip? Wij zijn benieuwd, mail ons vooral!
Voorbereiden: geef het de tijd
Begin een flink aantal weken tevoren met de voorbereidingen. Zo hebben leerlingen voldoende tijd hebben om het boek van de bezoekende schrijver in handen te krijgen. Het is natuurlijk ook belangrijk dat leerlingen voldoende tijd krijgen om het boek te lezen. Leerlingen geven in het onderzoek aan dat ze vaak niet toekomen aan het lezen van het boek. Dit komt door drukte, of doordat ze bezig zijn in een ander boek. Hoe eerder u met de voorbereiding in de klas begint, hoe meer leerlingen de tijd hebben het lezen ‘in te plannen’. Hebben ze het boek uit? Vraag ze dan vooral het boek door te geven aan een klasgenoot.
Alle boeken verzamelen!
Verzamel alle boeken uit de hele omgeving van school en leerlingen zelf. Kijk of vraag een projectcollectie aan in de plaatselijke bibliotheek. Of misschien heeft u zelf, of een collega, een exemplaar om uit te lenen. In dit draaiboek staan meer tips om alle boeken uit de omgeving van school en leerlingen te verzamelen.
Voorlezen
Voorlezen… daar is maar één boek voor nodig. Het lijkt een logische oplossing voor het boekentekort, maar voorlezen gebeurt lang niet altijd. Voorlezen hoeft niet lang te duren. Maak de leerlingen lekker voor een boek door de eerste drie bladzijdes voor te lezen. Of vraag de auteur om een spannend voorleesfragment.
Digitaal lezen
Als er niet genoeg fysieke exemplaren zijn om de leerlingen kennis te laten maken met het werk van een schrijver, denk dan na over online oplossingen. Go digital!
\En verder