Boek ’n Beeld: een geslaagde dag met schrijvers en illustratoren in de klas
Op de Koningin Wilhelminaschool in Overveen was het feest op 11 mei 2017. Het KWS-fonds, opgericht door ouders van kinderen van de school, organiseerde de Boek ’n Beeld Dag: een dag vol creatieve workshops met schrijver Lida Dijkstra en schrijver/illustrator Isabel van Duijne. Mirelle van Ginkel van het KWS-fonds: ‘De dag bestond uit twee onderdelen: eerst kwamen de schrijvers in de klas, daarna gingen de groepen aan de slag met de illustrator. Het enthousiasme van Lida en Isabel was aanstekelijk. Door uit te leggen hoe hun boeken tot stand komen, hebben ze de kinderen uitgedaagd om hun fantasie volledig te laten gaan en daarmee een verhaal te bedenken. Aan de hand van die verhalen gingen de kinderen met beeld aan de slag,’ vertelt Mirelle. ‘Op ieder niveau kwam het beeld op een andere manier tot stand: pop-upboeken, een stop-motion filmpje. Het resultaat was echt verbluffend!’
Spannend
Schrijver en illustrator Isabel van Duijne bezocht de groepen 1 tot en met 4. Isabel: ‘Met de leerlingen uit groep 1 en 2 gingen we op avontuur in het oerwoud. Aap ging de wijde wereld in om nieuwe vriendjes te maken. Alle kinderen zaten in de kring en hadden hun ogen dicht. Een kind liep rond met aap en de koffer. Steeds als aap weer verder op reis ging, bedachten de kinderen dieren die daar woonden. Het viel mij op dat de kinderen heel veel wisten’ vertelt Isabel enthousiast. ‘De groepen 3 en 4 zijn veel te weten gekomen over het maken van boeken. Het leuke is dat zij mij ook hebben geholpen een verhaal af te maken voor mijn nieuwe boek. Het is heel spannend geworden!’
Er hing een feestelijke sfeer, de kinderen waren erg gemotiveerd en goed voorbereid - Lida Dijkstra
Fantaseren
De andere kleutergroepen en de bovenbouwgroepen werden door schrijver Lida Dijkstra bezocht. Lida: ‘Er heerste een feestelijke sfeer, de kinderen waren erg gemotiveerd en goed voorbereid, ze hadden boeken meegenomen om te signeren. Met groep 8 heb ik met de vertelboom gewerkt. De leerlingen bedenken een personage, een vervoermiddel, verschillende bestemmingen, een probleem en een oplossing voor het probleem. Dit doen ze individueel, daarna ga ik met de hele klas een verhaal verzinnen. Ik begin met een zin, de kinderen volgen. De juf schrijft het verhaal op,’ zegt Lida. ‘Zo hoeven de kinderen zelf niet te schrijven. Dat vind ik essentieel: als je aan het fantaseren bent moet niet gelijktijdig hoeven nadenken over spelling, dat belet het proces.’
Complimenten
Mirelle van Ginkel: ‘We kijken terug op een geslaagde dag en ontvingen veel complimenten van zowel het schoolteam als van de ouders. Essentieel voor onze stichting, aangezien wij werken met vrijwillige ouderbijdragen.’
Ook een schrijver of illustrator uitnodigen in de klas? U kunt hier een aanvraag doen. Of neem contact met ons op voor meer informatie.