Wat is het geheim van een succesvol schrijversbezoek? In deze serie artikelen delen we boekhandelaren en bibliotheken hun ervaringen en tips. Dit keer: Hans van de Sande van Boekhandel Van de Sande in Terneuzen. Hans van de Sande organiseert al 25 jaar bijna elke maand een zeer succesvol literair café in Terneuzen. Dat begon trouwens ooit op aanraden van De Schrijverscentrale, toen nog SSS: 'Johan Wegeling had me gevraagd voor een evenement met schrijvers. Dat liep zo goed dat hij zei: "Waarom begin je geen literair café?" Dat heb ik gedaan, en doe ik nog steeds met heel veel plezier. Ik werk daarvoor nog altijd nauw met jullie samen, ik heb veel aan de hulp en de tips die ik krijg.'
Schrijvers zijn kind aan huis
Waarom doet hij dit eigenlijk? 'Het allerbelangrijkste,' zegt Hans, 'is dat het ongelooflijk leuk is om te doen. Ik heb er zoveel plezier in. Niet alleen ik trouwens, ook de schrijvers zelf. Veel van hen komen vaak terug, ze zijn echt kind aan huis. Adriaan van Dis zei vorige keer nog: "Hè, eindelijk ben ik hier weer eens!" Dat is een groot compliment. Het is ook altijd heel gezellig, want meestal blijven de auteurs logeren omdat er ’s avonds laat geen treinen meer rijden.'
Succesvolle samenwerking
De locatie speelt ook een grote rol in het succes. Hans: 'Mijn winkel is te klein voor de meer dan honderd bezoekers die we meestal trekken, dus het vindt altijd plaats in jazzcafé Porgy & Bess, hier tegenover. Dat is een groot voordeel. Het is een geweldige plek en we hebben er alles bij de hand: licht, techniek, een bar. De samenwerking is heel prettig. En omdat zij subsidie van de gemeente krijgen, mogen wij de zaal gratis gebruiken. De barinkomsten zijn voor hun, en de entree van tien euro gebruik ik om de schrijvers te betalen. Dat werkt echt perfect.'
Vergeet de leesclubs niet. Zo verkoop je meteen 20 kaartjes en boeken extra.
Trouw publiek
Het literaire café – dat meestal is uitverkocht – heeft een trouw publiek, zo’n zeventig tot tachtig procent van de bezoekers komt terug. Vooral bij bekende schrijvers. 'Maar laatst hadden we een heel geslaagd bezoek van een minder bekende auteur. Dat kwam omdat we dat hadden gecombineerd met muziek. Dat kan natuurlijk perfect op deze plek. Het leuke was dat dit weer heel nieuw publiek trok,' vertelt Hans. Nog een voordeel van de samenwerking met Porgy en Bess: bij hun promotie – in de nieuwsbrief, folders en via social media – nemen ze de literaire cafés altijd mee. Daarmee bereikt de boekhandel ruim twee keer zoveel bezoekers.
Extra omzet
Uiteraard heeft Hans ook zijn eigen kanalen. 'We hebben een Facebook-pagina, ik maak zelf folders en posters voor in de winkel, ik heb een nieuwsbrief en ik richt natuurlijk altijd een etalage met boeken van de auteur in. Daarnaast promoot ik de uitgenodigde auteurs bij de lokale leesclubs, die vinden dat vaak heel leuk. Zo verkoop ik meteen twintig boeken én twintig kaartjes extra.' Ook heeft hij nauw contact met een journalist van de Provinciale Zeeuwse Courant, die altijd enthousiast verslag doet van de avonden. En we richten in Porgy en Bess natuurlijk altijd een tafel in met boeken voor de verkoop. Dat is absoluut omzetverhogend.'
Zorg voor een goede samenwerking met lokale organisaties, voor de locatie en de pers bijvoorbeeld.
Een schilderij van Wolkers
Echt mis gaat het eigenlijk zelden. Hans: 'Er is wel eens een schrijver op het laatste moment verhinderd geweest, maar ik had er die avond drie op het programma staan, dus dat gaf geen grote problemen.' Een van de mooiste keren was toen Jan Wolkers kwam. 'Die wilde graag na de lezing nog ergens eten, maar vind maar eens een restaurant in Terneuzen dat om elf uur ’s avonds nog open is. Gelukkig kon ik dat voor hem regelen. In de ochtend hebben we nog samen ontbeten in zijn hotel. Een paar dagen later werd er een schilderij van Wolkers bezorgd, persoonlijk aan mij opgedragen. Dat hangt nu te pronken in mijn werkkamer.'
Tip
Over wat het geheim van zijn succes is moet hij even nadenken. 'Ik denk dat het een combinatie van factoren is. De goede samenwerking met Porgy en Bess natuurlijk, mijn eigen enthousiasme, maar ook de samenwerking met De Schrijverscentrale.' Zijn tip voor andere boekhandels: 'Zorg voor een goede samenwerking met verschillende lokale organisaties, voor bijvoorbeeld een locatie en de pers, zoals wij hebben. En verder: probeer het gewoon. Je merkt vanzelf wanneer de vonk overspringt!'
Voor foto’s en ander materiaal om het bezoek van de auteur te promoten kunt u terecht op de auteursprofielen op onze site. Staat het er niet bij? Neem dan contact op met de schrijver of de uitgever.
Foto Adriaan van Dis in Porgy en Bess: John Bosch