Wat is het geheim van een succesvol schrijversbezoek? In deze serie artikelen delen boekhandelaren, scholen en bibliotheken hun ervaringen en tips. Dit keer: Dorien Stomp van de openbare bibliotheek in Den Haag, die schrijversbezoeken voor basisscholen organiseert.De openbare bibliotheek Den Haag boekt al jaren schrijvers via De Schrijverscentrale, zowel voor volwassenen als voor basisscholen. De bibliotheek werkt met verschillende taalcoaches die verbonden zijn aan de scholen en locaties voor Voor- en Vroegschoolse Educatie in de Haagse wijken. Deze taalcoaches stimuleren het taal- en leesonderwijs met een grote populatie taalzwakke leerlingen. Taalcoach Dorien Stomp, werkzaam in Scheveningen en het Transvaalkwartier, geeft een inkijkje in het succes van de schrijversbezoeken die zij organiseert.
Verwachtingen afstemmen
‘Eén keer per schooljaar regel ik een schrijversbezoek voor de scholen waar ik taalcoach ben,’ vertelt Dorien Stomp. ‘Dat een schrijver in de klas komt heeft echt een meerwaarde voor de stimulering van de leesontwikkeling en de motivatie van kinderen om te lezen. Belangrijk is wel dat je kiest voor een auteur die past bij de doelgroep en leesvoorkeuren van een groep. Dat overleg ik altijd met een jeugdbemiddelaar van De Schrijverscentrale. Dit schooljaar zijn bijvoorbeeld Nanda Roep en Jozua Douglas op De Meerpaal en Tweemaster in Duindorp geweest. Dat was een groot succes, ze vertelden zo enthousiast over hun werk dat de kinderen meteen wilden gaan lezen.’
Een ontmoeting met een schrijver heeft een enorme meerwaarde voor de motivatie om te gaan lezen
Voorbereiding
Vooraf overleg met de auteur om de verwachtingen af te stemmen speelt een grote rol bij een geslaagd bezoek. ‘We maken vast kennis, nemen thema’s door en ik vertel kort iets over de scholen. Zo kan de schrijver het bezoek precies afstemmen op die school, en dat vergroot zeker het succes.’
Extra gemotiveerd
Een essentiële succesfactor is de voorbereiding in de klas. Dorien: ‘Ik laat de leerlingen van tevoren kennismaken met de auteur door zijn of haar boeken mee te nemen en over de schrijver te vertellen. Dat zet ze aan om er alvast over na te denken. Zo speelde ik laatst voor een poëzieworkshop met Bette Westera het taalspelletje Tongbrekers met ze.’ Een goede voorbereiding heeft nog een ander positief effect: ‘Het motiveert niet alleen de leerlingen, maar ook de leerkracht. Die gaat met de klas aan de slag voor en vaak ook na het schrijversbezoek. Hierdoor zijn leerlingen extra gemotiveerd om de boeken van de auteur te gaan lezen.’
Laat de boeken van de auteur nog een tijdje in de klas liggen, zodat ze lekker kunnen doorlezen
Handige tip
‘Ik regel schrijversbezoeken voor vier groepen, meer budget hebben de scholen niet. Ze betalen de bezoeken namelijk zelf. Afhankelijk van de grootte van de school zijn dit de groepen 5 tot en met 8. Een handige tip: voeg de groepen niet samen, je mist dan de interactie met de auteur in zo’n grote groep.’ Voor een geslaagde activiteit is het belangrijk dat de groep goed meedoet. Hoe pakt ze het aan als leerlingen minder gemotiveerd zijn? ‘Eigenlijk maak ik dat nooit mee. De kinderen doen vrijwel altijd heel enthousiast mee.’ Dorien heeft nog een laatste tip: ‘Laat de boeken van de auteur nog een tijdje liggen, zodat de klas kan doorlezen.’
YouTube-kanaal volgen
‘Het mooiste vind ik de leuke reacties die ik terugkrijg van de leerkrachten. Zo houden leerlingen spreekbeurten over de auteurs die zijn langs geweest en volgt een groep acht het YouTube-kanaal van Jozua Douglas op de voet,’ aldus Dorien. Als de boeken van de auteurs dan ook nog veelvuldig gelezen worden, is een schrijversbezoek voor haar echt geslaagd. ‘Laatst kwam ik een oud-leerling van één van de basisscholen tegen, die begon meteen enthousiast over het bezoek van Martine Letterie van een paar jaar geleden. Daar doe je het voor!’
Wilt u ook graag een schrijver op school uitnodigen? Dat kan het hele jaar door. Neem contact met ons op, dan kunnen we samen kijken welke auteur het beste past bij uw leerlingen.Op de foto: Nanda Roep