De Nederlandse Kinderboekenauteur Mina Witteman is woonachtig in Amerika en werkzaam op de Nederlandse school in Silicon Valley. Vanwege de coronacrisis bedacht Mina een bijzonder actie: ze organiseerde een Kinderboekenweek voor leerlingen van Nederlandse scholen in heel Amerika; mét schrijversbezoeken. O.a. Selma Noort en Mylo Freeman kropen achter hun computers om Nederlandse kinderen uit heel Amerika te ontmoeten. Wij waren natuurlijk benieuwd naar deze bijzondere bezoeken en we hebben Mina een aantal vragen gesteld over de meerwaarde van digitale schrijversbezoeken.
Nodigden jullie voorgaande jaren in de Kinderboekenweek schrijvers uit om naar de VS te komen? Of is het digitale aspect juist een reden waarom de bezoeken mogelijk waren?
De Nederlandse School in Silicon Valley heeft pas een keer eerder een echt evenement voor Kinderboekenweek gehouden en dat was in 2019 op het Nederlandse consulaat in San Francisco. Maria van Lieshout en ik waren daar de gastauteurs en dat kon omdat we allebei in de Bay Area wonen. De coronavirustoestand was voor de Nederlandse School in Silicon Valley de aanleiding om een volgend evenement te organiseren. Omdat het online was konden we het ook aan andere Nederlandse scholen in de VS aanbieden. Dat was superleuk. Leerlingen uit alle hoeken van het land hebben ingezoomd voor Mylo Freeman, Selma Noort en Anne Eekhout.
‘Leerlingen uit alle hoeken van het land hebben ingezoomd voor Mylo Freeman, Selma Noort en Anne Eekhout’
Wat is de toegevoegde waarde van een (digitaal) bezoek van een Nederlandse kinderboekenschrijver in het buitenland?
Voor de meeste Nederlandse scholen in het buitenland is budgettechnisch niet te doen om een auteur over te laten komen voor een schoolbezoek, terwijl het ook voor onze leerlingen zo belangrijk is om kennis te maken met Nederlandse jeugdliteratuur. Als jeugdboekenschrijver weet ik als geen ander hoe inspirerend en enthousiasmerend het is om een echte schrijver in de klas te hebben en direct vragen te kunnen stellen over de boeken en over schrijven. Veel van onze leerlingen pakken toch sneller een Engelstalig boek op dan een Nederlands boek. Direct contact met een schrijver stimuleert enorm om toch voor dat Nederlandse boek te kiezen en dat is cruciaal voor het onderhouden van hun Nederlands. Dat de bezoeken digitaal waren deed daar niets aan af.
Hoe verliepen de bezoeken; was er interactie mogelijk ondanks dat het digitaal verliep?
De bezoeken verliepen heel gesmeerd. We hadden besloten Zoom-sessies en daarmee konden we ook de chat openhouden en ervoor zorgen dat de leerlingen direct met de schrijvers konden spreken. Gelukkig zijn schrijvers én leerlingen inmiddels zo gewend aan digitale bezoeken en digitale lessen dat iedereen zich gemakkelijk voelt. Voor ons, zo ver weg van Nederland, is het een enorme uitkomst, deze digitale schoolbezoeken. Het verrijkt ons lesprogramma, geeft onze leerlingen een kans om te spreken met Nederlandse schrijvers en enthousiast te raken over Nederlandse jeugdboeken én om te leren over Nederlandse kunst en cultuur, een andere belangrijke pilaar van onze lesprogramma. We gaan het zeker volgend jaar herhalen!
Hoe waren de reacties van de leerlingen?
De leerlingen waren superenthousiast en konden niet wachten om te spreken met de schrijvers. Mijn leerlingen bijvoorbeeld hadden ieder naar aanleiding van Selma Noorts boek 'De zee kwam door de brievenbus' een eigen spannend natuurrampenverhaal in het Nederlands geschreven en dat is niet altijd makkelijk voor ze. Een van mijn leerlingen mocht zijn verhaal voorlezen tijdens het bezoek van Selma. Hij was zo trots! De leerlingen van een collega hadden vragen voorbereid voor Anne Eekhout en zaten op het puntje van hun stoel om de vragen te mogen stellen.
Hoe hebben de docenten het ervaren?
Voor ons als leerkrachten was het een feest om onze leerlingen te zien en mee te maken hoe goed ze hun best deden om Nederlandse te spreken, maar ook om na afloop te zien hoe graag ze een Nederlands boek wilden lezen. Lezen is de sleutel die de deur naar een taal opent. Het is fantastisch om te zien dat leerlingen die sleutel vinden én gebruiken.
Kijk hier voor meer informatie over online schrijversbezoeken via onze start up Schrijver op je scherm.