Hans Schnitzler

Geboortedatum 1968-07-02

Geboorteplaats Den Haag

Website https://hansschnitzler.wordpress.com/
Twitter https://twitter.com/hansschnitzler

Afbeelding van de auteur
Fotograaf: Frank Ruiter

Geboortedatum
1968-07-02

Geboorteplaats
Den Haag

Website
https://hansschnitzler.wordpress.com/
Twitter
https://twitter.com/hansschnitzler

toon meer

Columnist - Non-fictieschrijver

Genre
Essays - Non-fictie

Thema's
Filosofie - Mediawijsheid - Technologie - Zingeving

Subthema's
Bildung

Activiteiten
deelname gesprek/discussie - Lezing - online activiteit (livestream) - Signeersessie

Leeftijdsgroepen
Klas 4-6 Voortgezet Onderwijs - Volwassenen

Hans C. Schnitzler (Den Haag, 2 juli 1968) is een Nederlandse filosoof, schrijver en columnist. In zijn werk staat de invloed van de digitalisering op de alledaagse leefwereld centraal. Andere thema’s waarmee hij zich bezighoudt zijn ethiek, onderwijs en burgerschap.

In 2015 verscheen van zijn hand Het digitale proletariaat, waarin hij waarschuwt voor technologische ontwikkelingen en commerciële krachten die de mens reduceren tot 'een radertje in de machines van de techniektitanen van Silicon Valley'. Het essay stond op de longlist voor de Socratesbeker. In 2017 werd zijn Kleine filosofie van de digitale onthouding gepubliceerd. In dit werk reflecteert hij, aan de hand van de ‘digitale detox’-ervaringen van millennials, op wat het betekent om offline te gaan in een wereld die altijd online is. Wij nihilisten (oktober 2021) is zijn meest recente werk. Het is een cultureel-filosfische zoektocht naar 'de geest van digitalisering'.

Van 2011 tot en met 2013 was Schnitzler vaste columnist bij de Volkskrant. Sinds 2017 schrijft hij columns voor het journalistieke platform Follow the Money. Opiniestukken en essays van zijn hand zijn verder verschenen in NRC, Trouw, De Standaard, De Morgen, De Groene Amsterdammer en Hard Gras. Schnitzler is tevens mede-grondlegger van de Bildung Academie, een onderwijsbeweging die algemene vorming en maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef een centrale plek in het onderwijs wil geven.

Media

foto's

video's